Spørgsmål & svar

>

Spørgsmål du kan have ved bestilling

  • Hvad er et "promo", "økonomi" eller "budget"-værelse?

    Det betyder at der er tilbud på dette værelse, så det er derfor ikke en særlig værelsestype. Det værelse som vises er oftest et standardværelse til en ekstra god pris, men værelset kan også være lidt mindre end de andre værelser eller have en lidt dårligere beliggenhed på hotellet.

     

  • Jeg ønsker at rejse sydpå i morgen, hvad har i af billige rejser?

    Alle vores rejser findes tilgængelige på vores hjemmeside. Klik dig ind i sektionen «Afbudsrejser» for at se aktuelle tilbud.

  • Jeg fandt en rejse i går, men nu er den borte. Hvorfor?

    Rejsen er sandsynligvis udsolgt. Der kan dog også opstå systemfejl som gør at rejsen «forsvinder». Kontakt os gerne på mail: post@solfaktor.com for forklaring.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at rejse alene? Er der tillæg for enkeltværelse?

    De priser du ser på hjemmesiden er pr. person når to rejsende rejser sammen. Det er næsten altid dyrere at rejse alene, men der er ikke fast beløb eller gebyr – det er det enkelte hotel, som bestemmer tillægget. For at finde prisen for 1 person, tryk «vælg» ved ønsket rejse, angiv 1 person og klik på «Vis totalpris».

  • Kan jeg give en rejse som en gave til en anden person?

    Vi sælger ikke gavekort i Danmark. Du kan bestille en rejse til en anden person i gave, men det er vigtigt at du sikrer dig, at personen kan rejse på det givne tidspunkt. Du må tjekke dette inden du bestiller rejsen, da rejsebestillingen er bindende efter den er betalt.

  • Jeg leder efter en afbudsrejse - hvad burde jeg vide om afbudsrejser?

    Afbudsrejser er rejser med kort tid til afrejsedato. Hvis du tager chancen og venter med at bestille, kan du være heldig at få en meget billig rejse, men du kan også risikere en høj pris eller at fly/hotel er fuldt booket.

  • Kan jeg bestille en rejse, når jeg er under 18 år?

    En person over 18 år skal bestille og betale rejsen, men I kan rejse alene. Vær opmærksom på at enkelte hoteller har 18 års aldersgrænse.

  • Hvad betyder det når der står: "fly eller hotel kan ikke bekræftes"?

    Det betyder i langt de fleste tilfælde at rejsen er udsolgt. Det vil sige at flyet og/eller hotellet er fuldt booket. Det kan også være en fejl i systemet, så kontakt os gerne for afklaring eller for et andet tilbud – skriv til  post@solfaktor.com

  • Hvorfor har jeg ikke modtaget en bekræftelse pr. mail?

    Bekræftelse bliver sendt ganske umiddelbart efter at bestillingen er bekræftet. Hvis du ikke har modtaget en bekræftelse har du mest sandsynligt skrevet en forkert mailadresse. Det er viktigt at du kontakter os så at vi kan rette adressen. Det kan også være at bekræftelsen er havnet i  «Spam»,  venligst tjek dette.

  • Vi er en familie på 5 som ønsker en stor lejlighed. Hvordan søger vi efter det?

    I menyen til venstre, under «Flere valg» finder du et felt der hedder «antal personer pr. boenhed». I dette felt skriver du 5 personer, nu vil du få op en liste over hoteller som har store værelser/lejligheder nok til at I alle kan bo sammen. Hvis der ikke kommer nogle alternativer op, er der ingen værelser/lejligheder tilgængelige. Løsningen bliver, at bestille to eller flere værelser/lejligheder.

  • Vi er en gruppe på 15 personer, kan vi få et tilbud på rejsen?

    Solfaktor har desværre ikke en gruppeafdeling, så her kan vi ikke hjælpe dig.

     

  • Kan jeg ringe til jer og bestille en rejse?

    Vi tager ikke bestillinger over telefonen, men ring os gerne for vejledning hvis du ikke kommer videre i at bestille på siden eller hvis du har spørgsmål.

    Telefon: 89 88 15 58

     

    • Mandag – Fredag:
      • 10:00 – 12.00
      • 13.00 – 15.00
    • Lørdag – Søndag
      • Lukket
  • Kan jeg finde min rejse på hjemmesiden?
  • Jeg skal bestille en rejse for mine forældre, men de har ingen emailadresse, kan vi bruge min adresse?

    Ja, det kan du. Men det er vigtigt at den person som har adgang til mailadressen der opgives i bestillingen, følger med på sin mail, da al information bliver sendt til denne mailadresse. F.eks. hvis der bliver tidsændringer på flyet før afrejse.

  • Hvordan kan jeg skifte hotel?

    Du kan nemt skifte hotel via en link i dit rejsedokument. Under «hotel»,  finder du en knap der hedder «Bytte hotel?» Klik på denne knap, så får du frem andre ledige hoteller. Angivet pris viser forskellen til det nye hotel og hvad det vil koste at skifte. For at skifte hotel afslut ved at klikke på «Vælg».

    Hvis du oplever problemer eller ikke finder det hotel du vil have, så må du gerne ringe eller sende en mail til os.

  • Der står "Dobbeltværelse 2-3 personer" på hotellet, som jeg prøver at bestille. Hvorfor kommer der op en fejlmelding når jeg skriver 3 personer?

    Får du denne fejlmelding, så er det fordi at hotellet er fyldt op, eller fordi den tredje person skal være under 12 år.

  • Kan jeg ændre min rejse? (dato, destination, navn på rejsende)

    Det er ikke muligt at ændre destination. Det kan imidlertidig være muligt at ændre datoer eller navn mod et ændringsgebyr.

    Hvis du ønsker at ændre dato eller navn/e på din rejse, venligst skriv til os på mail: post@solfaktor.com så undersøger vi mulighederne og pris.

  • Vi ønsker at få en person mere med på rejsen, hvordan gør vi det?

    Dette må vi undersøge hos både flyselskabet og hotellet. Kontakt kundeservice på mail post@solfaktor.com således at vi kan undersøge om det er muligt og hvad det eventuelt vil koste. Det er en god hjælp, at du opgiver den nye persons navn og fødselsdato ved en sådan forespørgsel.

  • Kan jeg komme med særlige ønsker til hotellet?

    Vil I gerne have et værelse højt oppe på hotellet, havudsigt, værelser ved siden af hinanden osv?

    Ja gerne, da vil vi videreformidle dit ønske til hotellet. Vi kan ikke give garanti for at jeres ønske bliver opfyldt, men hotellet vil gøre sit bedste.

     

  • Hvad er en studiolejlighed?

    En studiolejlighed er en lejlighed med et værelse. Lejligheden består af køkken, stue og soveværelse samlet i et værelse + badeværelse. Dvs at denne type lejlighed ikke har separat soveværelse.

     

     

  • Det er to alternativer, som viser præcis det samme værelse under "Værelser/måltider", men et af dem har et " + beløb" efter sig. Hvad betyder dette?

    Det betyder at der er flere hotelleverandører som udbyder dette værelser, men til forskellige priser. Det beløb som du har fået oplyst ved «vis totalpris» er prisen hos den billigste leverandør » + beløb» er det beløb som værelset koster ekstra hos en anden hotelleverandør.

  • Er transfer inkluderet i rejsens pris?

    Transfer er ikke inkludert i rejsens pris. Hvis du ønsker at bestille transfer på din rejse kan det tillægges, når du laver din bestilling, eller efter bestillingen er gennemført. Dette kan du gøre via dit rejsedokument/ordrebekræftelse.

    Transfer skal bestilles senest 72 timer før afrejse og indenfor vores kontortid.

  • Kan jeg bestille taxfree?

    Hvis du rejser med rutefly er det desværre ikke muligt at forhåndsbestille taxfree.

    Hvis du rejser med charterfly kan du forhåndsbestille taxfree via flyselskabets hjemmeside.

    Har du spørgsmål skal du bare kontakte os.

  • Kan jeg bestille mad på flyet?

    Ved køb af pakkerejse: Mad på rejsen kan du købe til på din rejse ved bestilling. Dette kan du tilføje rejsen i samme side hvor du udfylder navn, adresse osv. Får du ikke tilbud om at købe mad på flyet her, vil der være salg af mad ombord på flyet.

    Hvis du ved bestilling har glemt at tilkøbe mad på flyturen skriv gerne til os på mail (post@solfaktor.com) så hjælper vi til med at arrangere dette. Servicegebyr 100,-.

    Ved køb af kun fly (rutefly): Som regel er der inkluderet noget at spise ellers er der salg af mad ombord på flyet. Ring os gerne så kan vi se hvad som gælder for din rejse.

  • Vi er to familier som rejser sammen. Kan vi få lejligheder ved siden af hinanden?

    Vi kan tilføje dette som et ønske efter at rejsen er bestilt, men vi gør opmærksom på at vi ikke kan garantere at ønsket bliver opfyldt eller bekræfte dette på forhånd. Send os en mail med dit ordrenummer så vil vi formidle dit ønske videre.

  • Vi skal bruge en tremmeseng til baby, bliver den automatisk bestilt?

    Tremme/børneseng bliver ikke automatisk bestilt. Hvis du ønsker dette må vi sende en forespørgsel til hotellet. Skriv gerne til os på mail: post@solfaktor.com.

  • Kan jeg tage en barnevogn/klapvogn med på flyet? Koster det ekstra?

    Barnevogn kan altid medbringes uden ekstra tillæg uanset flyselskab for børn under 2 år.

    Barnevogn tjekkes ind som specialbagage, og skal afleveres i en særlig skranke, efter du har hentet bagagemærker i automat eller ved skranke.

    Mindre barnevogne som kan klappes sammen kan nogle gange tages med som håndbagage, men dette er forskelligt fra flyselskab til flyselskab.

  • Hvordan kan jeg forhåndsreservere flysæder?

    Ved køb af pakkerejse:

    Forhåndsbestilling af flysæder kan i de fleste tilfælde gøres i løbet af bestillingsprocessen mod et ekstra gebyr. Hvis det ikke er muligt kan du kontakte os på post@solfaktor.com med hvor du vil sidde, så vi kan undersøge pris og hjælpe med bestilling af sæder.

    Ved køb af kun fly:

    Forhåndsbestilling af flysæder er næsten altid muligt mod et gebyr. Hvis du køber vores servicepakke hjælper vi dig med reservation af sæder samt undersøger eventuelle gebyrer. Hvis du ikke har købt servicepakken må du selv arrangere dette.

  • Sidder vi ved siden af hinanden på flyet?

    I de allerfleste tilfælde sidder alle fælles rejsende sammen, men hvis du ønsker at være 100% sikker, kan du kontakte os på mail, så vil vi undersøge tilgængelighed og pris for sædereservation.

  • Jeg ønsker ekstra benplads på flyet, hvordan kan jeg bestille det?

    Enkelte flyselskaber tilbyder sæder med ekstra benplads.

    Hvis din rejse er en pakkerejse med charterfly kan dette, hvis det er ledigt, bestilles direkte hos flyselskabet. Har du bestilt en pakkerejse med rutefly hver venlig at kontakt os, så at vi kan undersøge tilgængelighed og pris hos flyselskabet.

    Hvis din rejse kun er med fly og du har købt vores servicepakke venligst kontakt os så at vi kan undersøge tilgængelighed og pris med flyselskabet. Hvis du ikke har købt vores servicepakke beder vi dig venligst kontakte flyselskabet direkte for at bestille dit ønskede sæde.

    Send os gerne en mail: post@solfaktor.com

  • Hvad gør jeg, når transfer ikke kan tilbydes?

    I de tilfælde hvor Solfaktor ikke kan tilbyde transfer må du selv arrangere transporten mellem lufthavnen og hotellet. F.eks. ved at tage lokal bus, tog eller taxi. Eller ved at leje en bil.

  • Hvad dækker afbestillingsforsikringen?

    Afbestillingsforsikringen dækker afbestilling som følge af akut sygdom/ulykke/skade, som kræver sygehusindlæggelse, sengeliggende eller anden medicinsk behandling, eller uventet akut og alvorlig forværring af kronisk lidelse eller død, som rammer sikrede, nærmeste familie eller rejseledsager og dennes familie. Som nærmeste familie regnes ægtefælde/samboer, egne eller ægtefælde/samboers barn og børnebørn, forældre, søskende, svoger/svigerinde og svigerdatter/søn. Som samboer regnes den person som sikrede lever sammen med, og som i henhold til Folkeregistret har samme bopæl som sikrede.

    Afbestillingsforsikringen dækker afbestilling efter større skade i sikredes bopæl, forretning eller kontor, eller hvis sikrets nærvær hjemme er nødvendig af særlige omstændigheder. Skaden må have indtruffet efter at forsikringen er betalt. Skaden må dokumenteres med en politianmeldelse eller skadesanmeldelse til forsikringsselkab.

    Afbestillingen skal gøres skriftligt (mail: post@solfaktor.com) FØR afrejse.

     

  • Jeg ønsker at medbringe en golfbag, hvordan bestiller jeg det?

    Golfbag kan medbringes mod ekstra gebyr. Pris kan variere mellem de forskellige flyselskaber. Kontakt os for bestilling. Det samme gælder cykler og andet sportudstyr.

    • Mandag – Fredag: 10:00 – 12.00, 13.00 – 15.00
    • Lørdag – Søndag: Lukket
  • Kan jeg krydse landegrænser med lejebilen? Og hvad koster det i så fald?

    I en del lande kan det forekomme begrænsninger når det gælder kørsel udenfor landets grænser. Forhør dig derfor altid med Solfaktor eller lejebilselskabet hvis du planlægger at køre udenfor landets grænser. Gebyr kan forekomme og betales direkte til lejebilselskabet.

  • Jeg skal leje bil og skal bruge en barnestol, kan jeg bestille det?

    Barnstol kan bestilles og vi hjælper dig gerne med dette. Send os en mail (post@solfaktor.com) efter at rejsen er bestilt, så hjælper vi med bestilling af barnstolen. Husk at opgive barnets alder og vægt. Ekstra gebyrer kan forekomme og betales direkte til lejebilfirmaet når du henter bilen.

  • Jeg har funktionsnedsættelse eller jeg rejser med nogen som har, hvordan forholder jeg mig til dette på rejsen?

    Flyrejsen

    Alle flyselskaper har af sikkerhedsmæssige årsager begrænsninger på hvor mange funktionshæmmede som kan rejse med samme fly. Det er derfor meget viktigt at du informerer os så snart du har bestilt din rejse hvis du har et handikap eller rejser sammen med andre som har dette.

    Hotel

    Ingen hoteller på vores rejsemål opfylder Dansk Handicap Forbunds krav. Solfaktor kan desværre heller ikke hjælpe med handicaptilpassede rum.

    Rullestolbrugere

    Vi beder rejsende som er afhængige af rullestol om at kontakte os  i god tid før afrejse således at vi får organiseret assistance i lufthavnen.

    Skal du rejse med rullestol må vi søge hos flyselskabet om dette. Vi trænger følgende informationer for at kunne søge om flyselskabets godkendelse: stolens mål (højde x længde x bredde cm) og vægt (kg).

    Ekstra bagage og medicin på flyrejsen

    Har du et handicap og behov for ekstra bagage eller medicinsk udstyr (eks. iltapparat) beder vi om at du tager kontakt med os således at vi kan spørge flyselskabet om dette. I denne forbindelse trænger vi en lægeerklæring på engelsk og information om bagagens størrelse: mål (højde x længde x bredde cm) og vægt (kg).

    Kaptajnen kan nægte passageren ombordstigning om det anses at der kan opstå sundheds- eller sikkerhedsmæssige problemer under flyvningen.

    Transport til og fra hotellet på rejsemålet

    Vores leverandører kan desværre ikke garantere at det er plads til en rullestol i transferbussen, derfor vil vi anbefale at bestille egen transport mellem lufthavnen og hotellet.

    Buschaufføren kan heller ikke, af sikkerhedsmæssige grunde, hverken løfte eller bære bagage eller rejsende med et handicap op i bussen. Hvis du har behov for personlig assistansc må du have med dig en ledsager. Du kan ikke forvente at flyets eller hotellets personale kan være behjælpelige.

     

     

  • Hvordan er vejret og temperaturen på destinationen?

    Dette kan du enkelt finde frem til. Når du har søgt en rejse, klik på rejsemålet i listen over rejser. Nu vil du få frem destinationsbeskrivelse samt billeder og en klimatabel.

  • Skal jeg have pas og/eller visum for at rejse?

    Alle rejsende må selv sørge for at have gyldig pas og visum til destinationen. Pas må i de fleste tilfælde være gyldigt i 6 måneder efter hjemkomst for rejse udenfor EU/EØS området.

    Ikke nordiske statsborgere er selv ansvarlige for at tjekke hvilke pass- og visumregler som gælder.

    Den som bestiller rejsen er pliktig til at informere rejsende omfattet af bestillingen om pas- og visumregler.

    Nogle af landene som kræver indrejsetilladelse/visum som vi får flest henvendelser om er:

    Egypten:
    Visum købes ved ankomst og koster 30 USD pr. person. Kontanter anbefales.

    USA:
    Indrejsetilladelse kræves, du søger på internet via ESTA`s hjemmeside (Electronic System for Travel Authorization) https://esta.cbp.dhs.gov. Din ESTA-ansøgning må sendes ind i god tid, og senest 72 timer før afrejse. Dette koster 14 USD pr. person. Gebyret betales med kreditkort når man ansøger.

    Canada:
    Fra og med 15. mars 2016 må danske statsborgere søge om indrejsetilladelse til Canada. Dette gælder for rejser til og via Canada. Du søger på internet via eTAs hjemmeside (Electronic Travel Authorization): http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp
    Din eTA-ansøgning bør sendes ind i god tid. I de fleste tilfælde får man svar umiddelbart eller efter nogle minutter. Dette koster 7 CAD pr. person. Gebyret betales med kreditkort når man søger. Hvis din ansøgning bliver godkendt vil den være gyldig i 5 år eller indtil passet udløber, hvis det sker før der er gået 5 år.

  • Min rejse er automatisk blevet afbestilt, men jeg ønsker at beholde rejsen. Hvad gør jeg?

    Desværre har du sandsynligvis ikke betalt inden betalingsfristen udløb. Hvis du fortsat ønsker rejsen, må du lave en ny bestilling og betale inden angivet betalingsfrist. Oplever du problemer med betalingen kan du ringe til os på telefon: 21 09 50 00 (Mandag – Fredag 13.00 – 15.00 10:00 – 12.00).

  • Hvad koster det at afbestille rejsen?
    For vores forskellige typer rejser gælder følgende vilkår for afbestilling:

    Pakkerejser med charterfly:

    • Før 42 dager til afrejse refunderes det indbetalte beløb minus et administrationsgebyr og eventuel afbestillingsforsikring.
    • Fra 42 til 15 dage før afrejse refunderes det indbetalte beløb minus depositum og eventuel afbestillingsforsikring.
    • Med mindre end 15 dager til afrejse gives ingen refusion.

    Pakkerejser med rutefly (bl.a. Norwegian og Ryanair):

    • De fleste flyselskaber kræver at rejsearrangøren udsteder flybilletter umiddelbart efter bestilling er gjort. Når en flybillett er utstedt har rejsearrangøren en økonomisk forpligtelse til flyselskabet. Dersom den rejsende afbestiller rejsen efter at flybilletten er udstedt, må Solfaktor belaste den rejsende med et gebyr tilsvarende prisen på flybilletten. Gebyret varierer afhængig af type billet og oplyses på forespørsel. Der tilkommer et administrationsgebyr. Kontakt kundeservice for mere information.
    • For eventuel refusion af flyskatter tilkommer administrationsgebyr.
    • En del flyselskaber har inkluderet drivstofftillæg i flyskatterne, og tillader ikke refusion af dette hvis flybilletterne ikke benyttes. Derfor vil enkelte flyselskab heller ikke få refunderet alle flyskatter ved afbestilling. Ved afbestilling vil kunden blive informeret af Solfaktor om hvor meget som refunderes af flyskatter.
    • Med mindre end 15 dage til afrejse gives ingen refusion.

    Specielle afbestillingsregler for hotel:

    • Nogle hoteller har specielle regler for afbestilling- og ændringsgebyrer knyttet til bestemte værelsespriser eller i forbindelse med specielle perioder af året. Hvis den rejsende afbestiller hotellet og SOLFAKTOR ved dette tidspunkt har en økonomisk forpligtelse overfor hotellet, må SOLFAKTOR belaste den rejsende med et gebyr tilsvarende prisen på hotellet. Gebyret oplyses på forespørgsel.

    Vigtigt at bemærke / Specielle forhold:

    • Reducering af antal rejsende er en ændring som kan påvirke den totale pakkepris og prisen pr person som fortsat rejser kan derfor stige. Kontakt kundeservice for information.
    • Ved afbestilling pga sygdom/ulykke som dækkes af vores afbestillingsbeskyttelse: Se regler her.
    • Afbestilling/ændring accepteres kun skriftligt pr email af bestiller, eller på SMS fra et mobilnummer som er registreret på bestillingen.
  • Er bagage inkluderet i rejsens pris?

    På rejser med Ryanair (FR) og Wizzair (W6) er håndbagage ikke inkluderet, det må tilkøbes ved bestilling af rejsen.
    Med alle andre flyselskaber er kun håndbagage inkluderet i rejsens pris.
    Hvis du ønsker at medbringe indchecket bagage, så kan du tilkøbe dette ved bestilling af rejsen.

    Oplyste priser gælder tur retur for alle rejsende.
    Hvis du glemmer at tilkøbe bagage ved bestilling, venligst send en email til os på post@solfaktor.dk med dit bestillingsnummer i emnefeltet, så undersøger vi mulighed og pris for at efterbestille dette. Et servicegebyr på 100 kr tilkommer ved efterbestilling af bagage.

annonce