Betingelser ved køb af pakkerejse med Solfaktor
Solfaktor med salgskontor i København er en del af Escape Travel Group med hovedkontor i Oslo. Escapeaway AS (teknisk arrangør) har stillet garanti i den norske rejsegarantifond (nr. 921403909).
Betingelserne er gældende for pakkerejser, der indgår under definitionen i Lov om Pakkerejser. Betingelserne er udformet i henhold til Lov om Pakkerejser (”Pakkerejseloven”), som Solfaktor har ansvaret for at følge. Disse er desuden aftalegrundlaget mellem rejsearrangøren og kunden.
Hvad er en pakkerejse?
Ved en pakkerejse forstås en kombination af mindst to af følgende elementer, som er udbudt af og købt som en samlet pakke gennem rejsebureauet:
- Transport f.eks. flyrejse
- Indkvartering
- Anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte knyttet til transport, og som udgør en væsentlig del af pakkerejsen
Reservationens/aftalens indgåelse
Kontraktforholdet mellem dig som kunde og Solfaktor opstår, og er bindende for begge parter, ved din accept af betingelserne inden bestillingen foretages online (steppet inden betaling). Herefter vil der på skærmen blive vist en status for din bestilling inkl. bookingnummer, og der vil ligeledes pr. mail blive tilsendt en bekræftelse fra Solfaktor med alle detaljer for pakkerejsen.
Hvis du mod forventning konstaterer, at der er et misforhold mellem det bestilte og det bekræftede, skal du omgående rette henvendelse til Solfaktor for eventuelle rettelser, såfremt dette er muligt.
Et accepteret, skræddersyet tilbud, som ikke kan bestilles via hjemmesiden kan først bekræftes: 1) Når alle oplysninger fra kundens side er tilsendt og modtaget af rejsebureauet. 2) Efter indbetaling af depositum og/eller fuldt beløb. 3) Når alle rejsens elementer er bestilt og bekræftet hos Solfaktors leverandører. 4) Når du har modtaget en skriftlig bekræftelse.
De (i bestillingsforløbets eller tilbudsgivningens) angivne oplysninger fra Solfaktors og kundens side anses som en del af aftalen, medmindre der kan forevises dokumentation for, at de angivne oplysninger i bekræftelsen ikke er gyldige eller uaktuelle (fra rejsebureauets side eksempelvis tekniske fejl, der har medført fejlagtig prissætning, eller fra kundens side eksempelvis at være i besiddelse af skriftlig dokumentation for ønsker til ændringer, der er sendt til og bekræftet af rejsebureauet inden kundens accept af et skræddersyet tilbud).
Særlige ønsker til rejsen eller opholdet fra kundens side kan ikke garanteres fra hverken opholdsstedet, flyselskabet, Solfaktor eller andre leverandører. Har kunden et specifikt ønske til opholdet, kan der i bestillingsforløbet skrives en note på engelsk, som sendes direkte via bookingsystemet til opholdsstedet. Dog er det vigtigt at understrege, at ønsket ikke vil kunne bekræftes eller have gyldighed, men opholdsstedet vil tage notits og forsøge at imødekomme ønsket ved ankomsten.
For børn og unge under 18 år, som skal rejse uden myndige rejseledsagere, skal der ved indgåelsen af en aftale om køb af en rejse, eller umiddelbart herefter, fremsendes en erklæring fra forældre/værge, hvori det fremgår, at vedkommende har tilladelse til at deltage på rejsen. Modtages en sådan erklæring ikke ved aftaleindgåelse eller umiddelbart herefter, forbeholder Solfaktor sig retten til at annullere rejsen efter de afbestillingsbestemmelser, der er gældende på det tidspunkt, hvor den manglende erklæring kommer Solfaktor til kundskab.
Den person, der står som nummer 1 på rejsen og/eller den person, hvortil billetten sendes skriftligt, betragtes som ejer af rejsen. Det er kun denne person, som kan ændre og/eller afbestille rejsen. Eventuel henvendelse, korrespondance eller generelle spørgsmål fra Solfaktor angående rejsen vil ske til denne person. Bestiller en person flere pakkerejser, betragtes samme person som ejer af samtlige pakkerejser.
Rejsens pris
Rejsens pris omfatter samtlige i bestillingen eller aftalens nævnte ydelser og alle kendte skatter (dog aldrig turistskat), afgifter, bidrag, gebyrer mv., som angives ved bestilling samt bidrag til Reisegarantifondet. Rejsens pris er beregnet på grundlag af gældende/aktuelle tariffer, afgifter og valutakurser, og, som inden onlinebestillingen er foretaget og gennemført, kan ændre sig uden varsel og udenfor Solfaktors kontrol.
Prisen for en pakkerejse inkluderer den af kunden valgte flytransport til den valgte ankomstlufthavn t/r, lufthavnsafgifter, passagerafgift, indkvartering i valgt værelse/ferielejlighed/villa. Priser på eventuelle valgfrie tilkøb som forplejning, sygeafbestillingsforsikring, billeje, transfer, bagage m.v. vil fremgå i bestillingsforløbet, hvis disse tilbydes.
Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende er, med mindre andet er anført, ikke omfattet af prisen, og ansvaret for disse påhviler den rejsende selv.
Der henvises til Solfaktor.dk for oplysning af priser på eventuelle børne- og opredningsrabatter (disse oplyses dog oftest som en del af en samlet pakkepris, hvorfor det ikke altid er muligt at se den specifikke rabat til børn og ekstra opredninger).
Der optræder lokale skatter og afgifter, som ikke kan opkræves på forhånd, f.eks. turist/resort-skatter. Disse betales lokalt på opholdsstedet. Hvis intet andet er anført, er rejsens pris baseret per person og indkvartering i delt dobbeltværelse. Enkeltrejsende vil generelt blive opkrævet tillæg for enkeltværelse/dobbeltværelse, og der henvises til de aktuelle priser på Solfaktor.dk
Alder på børn ved reservation
Bestilleren af rejsen hos Solfaktor skal være myndig på reservationstidspunktet, og er der børn med på rejsen, så er det alderen på hjemrejsedagen, som skal indsættes ved bestilling af reservationen, såfremt det ikke er fødselsdato, som skal indsættes. Aldersgrænsen for spædbørn er generelt 0-1,99 år (altså op til 2 år). Øvrige børns aldersgrænse (særligt på flyrejser) er som oftest fra 2-11,99 år (altså op til 12 år).
Navne på flybilletter
Navne for alle rejsende skal være i overensstemmelse med gyldigt pas. Kunstnernavne, kaldenavne med videre må ikke anvendes i flybilletter, da det kan føre til afvisning ved check-in på flyrejsen.
Solfaktor påtager sig intet ansvar for de følger af ukorrekte oplysninger, som bureauet ikke har haft mulighed for at have kendskab til, kan medføre. Kontroller altid de indtastede navne og oplysninger inden bestilling/betaling og igen straks efter modtagelsen af bekræftelsen på mail. Er der et navn, som du har stavet forkert i forbindelse med din bestilling, så kan du risikere, at det betyder et navneændringsgebyr (et skøn er fra kr. 1.000-1.500,- pr. navn alt efter flyselskab). Dette er reglerne hos udstedelseskontoret og flyselskaberne, som Solfaktor videreformidler, og Solfaktor forbeholder sig også retten til at opkræve et ændringsgebyr pr. person, da ændringen oftest ikke kan foretages af bestilleren selv hos flyselskabet.
Såfremt det ikke er muligt at ændre navn/navne på en flybillet, skal du købe en helt ny flybillet for egen regning.
Betaling
Såfremt der ved betaling af rejsen ikke er mulighed for andet end at vælge det totale beløb, så er dette fordi, at ingen af rejsens dele er refunderbare, og reservationen kan hverken ændres eller afbestilles efter betaling.
Såfremt depositum kan vælges som en mulighed i forbindelse med betalingen, så udgør dette ca. 40% af rejsens pris (kan dog variere fra ca. 20-60% af rejsens samlede pris) plus evt. tilkøbt sygeafbestillingsforsikring, som skal betales samtidig med rejsens bestilling. Depositum tilbagebetales ikke ved eventuel afbestilling, hvorfor det anbefales alle rejsende at være dækket af en sygeafbestillingsforsikring, såfremt aflysningen sker grundet sygdom (venligst læs afsnittet om afbestilling længere nede grundigt igennem).
Der kan ikke laves en online-bestilling, før end kortbetalingen er foretaget og gennemført.
Bestiller du ud fra et skræddersyet tilbud, kan der ikke bekræftes pris og plads, før end at depositum eller det fulde beløb er modtaget, og alle rejsens dele er bekræftet fra de forskellige leverandører. Er depositum ikke indbetalt på den aftalte dato, bortfalder aftalen.
Solfaktor er et online rejsebureau, hvorfor der ikke kan sendes materiale, bekræftelse eller andet med posten. Den rejsende skal derfor selv sørge for at printe nødvendige dokumenter ud til brug og fremvisning under rejsen (f.eks. vedhæftede flybilletter, hotel- og/eller transfervouchers samt dokumenter sendt separat på mail fra Solfaktors leverandører – eksempelvis billejevoucher).
Betaling af restbeløbet for pakkerejser skal være rejsebureauet i hænde senest 40 dage inden afrejsedagen (eller som anført på din bestillingsbekræftelse). Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har rejsebureauet ret til at annullere rejsen uden varsel og uden tilbagebetaling/refusion af allerede indbetalt beløb fra kundens side.
Ved reservation mindre end 40 dage til afrejsedagen skal hele rejsens pris betales til rejsebureauet samtidig med bestilling af rejsen.
Solfaktor tager ikke imod kontant betaling.
Ændring af indbetalingsform
Når Solfaktor har modtaget kundens indbetaling, kan denne ikke uden gebyr ændres til anden betalingsform eller et andet debit/kreditkort. Såfremt kunden ønsker at ændre indbetalingsform efter bestilling, vil det altid være med forbehold for, at det er muligt at foretage en sådan ændring, og der blive pålagt kunden et administrationsgebyr pr. ændring/booking.
Bekræftelse af pakkerejsen
Ved accept af betingelserne samt gennemført betaling vil du umiddelbart efter modtage en skriftlig bekræftelse til den mail, som er angivet af bestilleren. Såfremt du ikke har modtaget den indenfor rimelig tid, så kontakt venligst Solfaktor (tjek venligst dit spamfilter først). Henvis gerne til det reservationsnummer, som fremgår på din skærm efter bestilling.
Hvis pakkerejsen mod forventning ikke kan bekræftes omgående, så vil du på din skærm få en meddelelse om dette – og ligeledes vil det stå noteret i den tilsendte mail fra Solfaktor. Inden for 24 timer eller den først kommende hverdag vil du blive kontaktet enten skriftligt eller telefonisk med en status, om rejsen er bekræftet (du vil få tilsendt en opdateret bekræftelse og beløbet vil herefter blive trukket på dit kort), eller om rejsen ikke kan bekræftes.
Hvis pakkerejsen ikke kan bekræftes, vil Solfaktor kontakte dig så snart, at vi har haft muligheden for at undersøge årsagen, og beløbet vil derfor ikke blive trukket på din konto, før end at der eventuelt måtte være fundet et passende alternativ.
Du bedes afvente en tilbagemelding fra Solfaktor, før at du som kunde eventuelt måtte forsøge at lave en ny og/eller anden bestilling.
Som kunde er du forpligtet til:
At sørge for det/de korrekte navn/navne på samtlige deltagere på bestillingen. Omgående at kontrollere rigtigheden af tilsendte/modtagne rejsedokumenter. At give Solfaktor besked om evt. handicap eller allergener INDEN rejsen bestilles – dette er for, at du som kunde kan blive vejledt korrekt og dermed minimere risikoen for, at du foretager et fejlkøb. Solfaktor fraskriver sig ansvaret for bestillinger, der kan ikke kan ændres eller annulleres, såfremt et handicap m.v. ikke er meddelt skriftlig til rejsebureau inden bestillingen online, og at Solfaktor har fået muligheden for at besvare henvendelsen forud for bestillingen.
Kunden er tillige ansvarlig for at læse og forstå alle tilsendte dokumenter og betingelser igennem efter modtagelsen (kan være sendt fra Solfaktor eller samarbejdspartnere). Såfremt der er spørgsmål til det tilsendte, bedes den rejsende kontakte Solfaktor omgående på skrift og/eller telefonisk.
Den rejsende er desuden forpligtet til at følge flyselskabets, indkvarteringens og lokale leverandørers og myndigheders ordensregler samt at vise hensyn til medrejsende. Overholdes disse reglementer ikke af den rejsende, har rejsebureauet og dets samarbejdspartnere ret til at afvise kunden eller stille den rejsende til personligt og/eller økonomisk ansvar for groft brud på den manglende forpligtelse. Rejsebureauet har intet ansvar for ekstraudgifter, og den rejsende kan ikke gøre krav på refusion af de dele af rejsen, der eventuelt ikke måtte blive benyttet, såfremt årsagen hører under ovenstående.
Afbestillings- og rejseforsikring
Du er som rejsende selv ansvarlig for at afholde omkostninger ved sygdom, hospitalsindlæggelse mv. undervejs. Vi anbefaler derfor, at du besidder en gyldig og dækkende afbestillings- og rejseforsikring.
Solfaktor samarbejder og optræder som formidler af rejseforsikringer fra Gouda Rejseforsikring (en del af Gjensidige), hvilket betyder, at det altid vil være forsikringsbetingelserne fra Gouda, der bestemmer omfanget af dækningen. Kontakt Solfaktor eller Gouda for nærmere information. En sygeafbestillingsforsikring kan tilvælges i forbindelse med onlinebestillingen og skal betales samtidig med bestillingen. En sygeafbestillingsforsikring kan generelt ikke annulleres efter, at den er tegnet. En sygeafbestillingsforsikring hos Gouda kan ikke tegnes via Solfaktor efter bestilling.
Afbestillingsregler
Afbestillinger skal foretages på kundens eget initiativ via ”Min Booking” eller meddeles skriftligt til info@Solfaktor.dk fra den mail, der er bestilt med og sendt bookingbekræftelse til. Først, når du har modtaget et skriftligt svar fra Solfaktor, er din afbestilling bekræftet.
- Ved afbestilling efter indbetaling af depositum er hele depositummet tabt
- Ved afbestilling efter indbetaling af rejsens samlede pris, er hele rejsens pris tabt
Overdragelse af en pakkerejse til andre kan som udgangspunkt ikke finde sted. Rejsen skal afbestilles, og derefter skal en ny reservation foretages til en anden deltager med den dagsaktuelle pris. Flybilletter kan aldrig ændres, annulleres eller refunderes.
Pas, visum, vaccinationer m.m.
Den rejsende har selv ansvaret for at have gyldigt pas, visum og eventuelle vaccinationer, og Solfaktor tager ikke ansvar for manglende, ukorrekte eller mangelfulde oplysninger opgivet af den rejsende. Oplysninger fås ved henvendelse til det pågældende lands ambassade/konsulat, Udenrigsministeriet og hos Statens Serum Institut.
Den rejsende skal være i besiddelse af et gyldigt pas med minimum seks måneders gyldighed (ved rejsens afslutning). Herudover er det også den rejsendes eget ansvar at have de nødvendige dokumenter, hvilket også omfatter visum og bevis for påkrævede vaccinationer (gælder særligt rejser uden for EU).
Rejsende med udenlandsk statsborgerskab og danskere med fremmedpas skal kontakte den respektive ambassade/konsulat og/eller Statens Serum Institut inden bestilling af rejsen hos Solfaktor. Eventuelle udgifter til pas, visum og vaccinationer kan ikke pålægges Solfaktor.
Bruger du medicin, der f.eks. indeholder stærkt euforiserende stoffer, bør du spørge apoteket eller din egen læge til råds om en medicinattest til rejsebrug. Solfaktor kan ikke gøres ansvarlig for eventuelle følger af en manglende medicinattest.
Ændringer/aflysning efter aftalens indgåelse
Hvis Solfaktor inden afrejsen aflyser eller ændrer rejsen, vil du hurtigst muligt modtage skriftlig eller telefonisk besked. Det samme gælder, hvis det inden afrejsen viser sig, at Solfaktor ikke vil kunne gennemføre rejsen som aftalt, eksempelvis ved ikke at kunne levere de aftalte ydelser, eller at ydelserne vil være af ringere kvalitet end aftalt. Dette gælder dog ikke ændringer eller uregelmæssigheder, som må anses for at være af mindre væsentlig karakter, bagatelagtige eller i tilfælde af opgradering. Hvis det kan dokumenteres, at rejsens økonomiske værdi bliver ringere, har kunden ret til at modtage forholdsmæssigt nedslag i købsprisen.
Prisændringer efter aftalens indgåelse
Solfaktor har efter aftalens indgåelse kun ret til at forhøje prisen på grund af ændringer i:
- Transportomkostninger, herunder brændstofpriser. Skatter, afgifter eller gebyrer for visse tjenesteydelser så som lufthavns-, havne-, landings- eller startafgifter
- Valutakurser, der er anvendt ved beregning af prisen for den pågældende pakkerejse
Ved en prisforhøjelse skal der varsles hurtigst muligt og senest 20 dage før afrejse, og denne må ikke overstige 10% af rejsens markedsførte værdi. Overholdes disse betingelser ikke, kan du omkostningsfrit afbestille rejsen. Det er dog en betingelse, at din afbestilling af rejsen meddeles Solfaktor umiddelbart efter, at du er blevet informeret om prisforhøjelsen.
Sker der prisændringer i nedadgående retning i ovennævnte forhold inden for 20 dage før afrejsen, kan du ikke kræve prisnedsættelse, medmindre der er tale om indenlandske skatter eller afgifter, der fjernes eller nedsættes, og hvor besparelsen overstiger kr. 100,- pr. person.
Solfaktors ansvar ved ændring/annullering
I tilfælde af, at du direkte lider dokumenteret tab på grund af en ændring/annullering foretaget af Solfaktor, kan du have krav på erstatning i overensstemmelse med ovennævnte, medmindre ændringen/aflysningen skyldes udefrakommende omstændigheder eller forhold, som Solfaktor eller Solfaktors underleverandører ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse.
Solfaktors ansvar er begrænset til de erstatningsbeløb, som vores underleverandører begrænser deres ansvar til i henhold til følgende internationale konventioner:
- Ved søtransport: Gælder Athen-konventionen med tillægsprotokol
- Ved togtransport: Gælder COTIF/CIV konventionen om international jernbanebefordring
- Ved flytransport: Gælder Montréal- og Warszawa-konventionerne og EU Forordning 889/2002, der begrænser flyselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af død eller tilskadekomst, bortkomst eller beskadigelse af bagage samt i tilfælde af forsinkelse
Flyselskabets og dermed Solfaktors erstatningsansvar for bortkommet, beskadiget eller forsinket bagage er begrænset til 1131 SDR. Solfaktor optræder som agent for det/de i rejsen involverede transportselskaber, der alene er ansvarlige for den korrekte gennemførelse af den transport de har bekræftet, og for den bagage de har medtaget. Solfaktor påtager sig intet ansvar for ændringer, forsinkelser osv., der er en følge af aftalebrud, strejker, vejrlig eller forhold, som Solfaktor er uden indflydelse på.
Afbestilling i tilfælde af krigshandlinger, force majure m.v.
Forekommer der indenfor et tidsrum af 14 dage før rejsens påbegyndelse krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige og smitsomme sygdomme eller lignende, kan rejsen afbestilles vederlagsfrit. Det er dog en betingelse, at offentlige myndigheder (Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen) direkte fraråder rejser til det specifikke område. Den vederlagsfrie afbestillingsret gælder dog ikke, hvis du ved aftalens indgåelse kendte den pågældende begivenhed, eller at begivenheden har været almindelig kendt.
Hvis du besøger flere destinationer, har du kun ret til at afbestille den del af pakkerejsen, der omfatter det område, der bliver frarådet at rejse til. Hvis dette er den væsentligste del af rejsen, kan rejsen dog afbestilles vederlagsfrit.
Flyplaner og rejseplaner
Disse er ofte udarbejdet lang tid før afrejsetidspunktet, og flyselskaberne kan foretage ændringer også efter, at billetten er reserveret/udstedt. Sker der ændringer inden afrejse, men efter at billetten er udstedt/udleveret/fremsendt, kontakter Solfaktor eller flyselskabet dig pr. e-mail eller telefon for at informere om ændringerne. Vi anbefaler, at du løbende kontrollerer dine flyreservationer på flyselskabets/flyselskabernes egen/egne hjemmeside(r) og kontakter Solfaktor snarest, såfremt du opdager væsentlige tidsændringer, som du ikke tidligere er blevet informeret om af Solfaktor.
Du skal være opmærksom på, at du i henhold til flyselskabets standardvilkår er forpligtet til at benytte samtlige flystrækninger i den rækkefølge, der fremgår af din billet og rejseplan. I modsat fald kan du risikere at miste retten til at gøre brug af enkelte strækninger i din billet.
Hvis du undlader at gøre brug af din udrejse, mister du som udgangspunkt retten til at bruge hjemrejsebilletten. Hvis du undlader at anvende en strækning af billetten, vil du ligeledes miste retten til at bruge efterfølgende strækninger.
Hos Solfaktor henter vi vores oplysninger direkte fra flyselskabernes reservationssystemer. Solfaktor kan ikke gøres ansvarlig, hvis en flyreservation ikke kan gennemføres f.eks. grundet tekniske problemer. Her henvises til afsnittet ”Reklamationer efter rejsens afslutning” længere nede i dette sæt betingelser for mere information.
Online/fysisk check-in på flyrejser
Flere og flere flyselskaber kræver, at check-in foretages online hjemmefra for såvel ud- og hjemrejsen. Det være sig særligt lavprisselskaber som Ryanair, Easyjet, WizzAir, men det kan også forekomme hos de regulære flyselskaber.
Såfremt du møder op i lufthavnen uden at have foretaget online check-in, kan flyselskabet opkræve gebyr for fysisk check-in, som kunden selv må afholde. Solfaktor henviser til flyselskabets egen hjemmeside for flere informationer om reglerne for check-in.
Check-in ved rejser i Europa skal generelt være afsluttet senest 2 timer inden flyafgang. På oversøiske flyvninger lukker check-in normalt 2-3 timer før afgang.
På grund af øgede sikkerhedscheck i alle lufthavne kan tiderne af og til være væsentligt længere, og det er op til de enkelte lufthavne og/eller flyselskaber at bestemme check-in-tid. Vær altid i lufthavnen i god tid, så du ikke kommer for sent til flyet. Der er ofte lange køer, både ved check-in-pultene og ved efterfølgende pas- og sikkerhedskontroller.
Du er personligt ansvarlig for at gøre opmærksom på dig selv i check-in-køen, hvis du kan konstatere, at du ikke kan få foretaget check-in rettidigt og for at møde rettidigt op ved den korrekte gate.
Kundens ansvar og forpligtelser m.m.
Møder den rejsende ikke rettidigt op i lufthavnen, mister den rejsende retten til flyrejsen/flyrejserne og må selv foretage transport for egen regning (læs mere om regler for check-in via flyselskabets hjemmeside). Rejsebureauet er ligeledes uden ansvar for, om rejsende, som selv sørger for transport til lufthavn ved hjemrejsen, foretager rettidigt check-in. Den rejsende bærer ansvaret for, at såvel egen person som bagage er egnet til fly- og/eller transport på landjorden.
Det bemærkes i øvrigt, at gravide ikke må flyve, når de er i 8. eller 9. måned.
Kaptajnen kan afsætte personer, som på grund af sygdom, beruselse eller andre årsager efter hans/hendes skøn er uegnede til at deltage i rejsen eller til gene for medpassagerer. Der ydes ikke refusion for eventuelle uudnyttede dele af rejsen, herunder udflugter eller andre arrangementer på bestemmelsesstedet.
Hvis du udebliver uden at have afbestilt rejsen, og/eller indfinder du dig ikke på angivet tid og sted for ud- eller hjemrejsen eller ikke kan tiltræde rejsen grundet manglende rejsedokumenter eller gyldigt pas, har Solfaktor ret til at beholde den totale pris for pakkerejsen. Hvis en sådan situation opstår, kan der ikke senere kræves godtgørelse for ubenyttede ydelser fra kunden overfor Solfaktor.
Flyselskabernes ansvar
Transport med fly er undergivet bestemmelserne i Warszawa-konventionen af 1929 med senere ændringer og tilføjelser. Ved passagerbefordring, er ansvaret for personskade begrænset til den i luftfartsloven fastsatte ansvarsgrænse.
Ved mistet eller beskadiget bagage under flytransporten, skal der straks reklameres over for luftfartsselskabets repræsentant/handlingselskab lokalt, og der skal foretages en såkaldt PIR-rapport. Øvrige reklamationer skal afgives skriftligt direkte og til flyselskabet inden 7 dage fra modtagelsen af beskadiget rejsegods. Ved bortkomst eller forsinkelse gælder 21 dage.
Enkelte flyselskaber, og dermed ligeså rejsebureauet, har ikke noget erstatningsansvar overfor ødelagt/bortkommen bagage. Derfor opfordres til, at kunden tegner en separat bagageforsikring.
Indkvartering
Den angivne vurdering af hotel/villa/lejlighed er Solfaktors subjektive vurdering, og den behøver ikke nødvendigvis at være i overensstemmelse med andre portalers vurdering. Den angivne officielle klassifikation af hvert overnatningssted er hotellets/villaens/lejlighedens egen, og denne har Solfaktor ingen indflydelse på.
Værelset/ferielejligheden/villaen kan forventes at være til rådighed senest kl. 17.00 på ankomstdagen, men er oftest klar tidligere. I yderst sjældne tilfælde er værelserne dog først klar omkring aftenstid. Man bedes forlade værelset eller lejligheden inden kl. 10.00 på afrejsedagen, hvis ikke andet står nævnt. På hoteller/villaer/ferielejligheder kan der forekomme uensartede værelser, hvilket ikke berettiger til refusion.
Ved overbooking eller uforudsete udfordringer i forbindelse med indkvarteringen kan Solfaktor flytte gæster til andre hoteller/lejligheder med samme standard eller bedre uden form for yderligere kompensation. Ombookingen vil oftest være i samme område/by som det bestilte eller så tæt på det oprindeligt bestilte som muligt.
Forplejning
Såfremt det af ”prisen inkluderer” ved bestillingen fremgår, at opholdet inkluderer pension/måltider, betyder det følgende:
Morgenmad (kvartpension): Starter med morgenmad på opholdets anden dag, og slutter med morgenmad på afrejsedagen fra indkvarteringen.
Halvpension: Starter med aftensmad på ankomstdagen, og slutter med morgenmad på afrejsedagen fra indkvarteringen.
Helpension: Starter med aftensmad på ankomstdagen, og slutter med morgenmad eller frokost på afrejsedagen på opholdsstedet.
All inclusive: Som udgangspunkt inkluderer all inclusive dagens 3 hovedmåltider (morgenmad, frokost og aftensmad) inklusive ikke-alkoholiske drikkevarer startende med frokost eller aftensmad på ankomstdagen og afsluttende med morgenmad på afrejsedagen. Ofte er det muligt at forsyne sig med forskellige snacks, is, drikkevarer m.m. i løbet af dagen (normalt frem til kl. 22). En del steder vil lokale, alkoholiske drikkevarer også være inkluderet. Der tages forbehold for ændringer, og der kan være forskellige variationer af all inclusive alt efter land, rejsemål og hotel. Vi henviser til Solfaktors specifikke hotelbeskrivelse. All inclusive kan flere steder bestilles i forskellige udgaver (Light, Plus, Ultra m.fl.).
Rengøring og slutrengøring i ferielejligheder
I ferielejligheder og villaer kan det ikke forventes, at der er daglig rengøring (samt skift af håndklæder, sengelinned m.m.). Det være sig oftest hver 3. eller 4. dag (nogle steder er det en enkelt gang om ugen eller sjældnere), men det afhænger af det enkelte indkvarteringssted, og information vil fremgå af beskrivelsen på hjemmesiden. Der kan oftest bestilles og betales for ekstra rengøring og skift af håndklæder/sengelinned under opholdet ved henvendelse i receptionen.
Slutrengøring i ferielejligheder vil i flere tilfælde være obligatorisk og skal betales direkte på stedet, hvis ikke den er inkluderet i opholdets pris. Dette vil fremgå i beskrivelsen på hjemmesiden eller på bookingbekræftelsen. Kontakt Solfaktor inden din bestilling, hvis du har spørgsmål til rengøring m.m. under ferien.
Støj og arrangementer under opholdet
I løbet af opholdet kan der forekomme forskellige fester, koncerter og events, der kan påvirke kundens ophold, og som er uden for Solfaktors kontrol og vidende. Det være sig bryllup, fødselsdags- og firmaarrangementer m.m. som enten kan foregå på stedet eller tæt ved kundens ophold. Såfremt de beskrevne faciliteter er tilgængelige, ydes der fra Solfaktor ikke nogen former for kompensation for eventuelle (støj)gener, det måtte medføre. Såfremt Solfaktor af hotellet/ferieboligen/villaen informeres om sådanne arrangementer inden ankomsten, videreformidles disse oplysninger til kunden omgående.
Ophold i høj- eller lavsæson
Der er oftest forskel på at bestille et ophold med ankomst i hhv. høj- eller lavsæsonen. Såvel prisniveau, serviceniveau, adgang til faciliteter og nærmeste bys udbud kan være forskellig. I Sydeuropa er højsæsonen oftest fra juni til og med august, mens det på oversøiske rejsemål kan variere (f.eks. at en evt. periode med regnsæson oftest betegnes som lav- eller mellemsæson).
I højsæsonen kan der forekomme et højere støjniveau, da flere rejsende er samlet i samme område. Det kan også betyde, at check-in tager længere tid end forventet og at der generelt er mere leben i og omkring dit feriested, som skal kunne tolereres og accepteres.
Omvendt kan der i lavsæsonen i og ved feriestedet være meget stille, og faciliteter og åbningstider i og ved feriestedet kan være begrænset.
Fejl, mangler eller misligholdelse under opholdet
Eventuelle reklamationer skal oplyses til såvel opholdsstedet (receptionen el. kontaktpersonen) som Solfaktor omgående, hvis du som kunde opdager en mangel på stedet. Hvis manglen opdages uden for kontorets åbningstider, så skal du omgående sende en mail til Solfaktor og ringe på det oplyste telefonnummer til Solfaktor på din bekræftelse og indtale en telefonsvarerbesked (husk at oplyse dit bookingnummer tydeligt). Undlader du dette, vil det normalt medføre, at du mister retten til eventuel kompensation eller erstatningskrav.
Der foreligger en mangel ved rejsen, hvis du ikke modtager de ydelser/særlige aftaler, som er bekræftet af Solfaktor, eller at det kan dokumenteres, at ydelserne er af ringere kvalitet end det aftalte.
Rejsebureauet yder ingen erstatning for ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder kortere, midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand eller varme. Der ydes heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt og i kortere perioder er ude af brug på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejde.
Solfaktor fraskriver sig ethvert ansvar for oplysninger, som findes i hotellets egen brochure, på hotellets egen eller andres hjemmesider eller platforme.
Afhjælpning
Når Solfaktor tilbyder at afhjælpe en dokumenteret mangel, og det sker indenfor rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for kunden, kan denne ikke kræve afslag eller hæve aftalen. Sker afhjælpning ikke som nævnt ovenfor, eller kan afhjælpning ikke kræves, fordi afhjælpningen vil påføre Solfaktor uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe, kan du i flere tilfælde kræve et forholdsmæssigt, passende afslag i rejsens pris, medmindre manglen skyldes forhold, der gør Solfaktor ansvarsfri ifølge Lov om Pakkerejser.
Bortkomne og glemte sager
Kunden er selv ansvarlig for, at medbragte værdigenstande og kontanter er forsvarligt opbevaret under ferien. Solfaktor er ikke ansvarlig for værdigenstande, som måtte bortkomme under ferien – ej heller fra deponeringsbokse eller lignende. Efterlysning af glemte sager kan udelukkende ske ved direkte henvendelse til opholdsstedet – Solfaktor har ikke mulighed for at agere mellem kunden og opholdsstedet hverken under opholdet eller efter opholdets afslutning.
Reklamation efter rejsens afslutning
Du har som kunde ret til at reklamere over ydelser købt hos Solfaktor. Reklamationer behandles skriftligt og kan adresseres til: info@Solfaktor.dk
Som beskrevet i afsnittet ”Fejl, mangler eller misligholdelse under opholdet” er det yderst vigtigt, at du som kunde kontakter Solfaktor omgående, da du ellers kan miste retten til eventuel kompensation. Din henvendelse kan blive umulig eller meget svær at undersøge eller ligefrem blive afvist, hvis du først kontakter rejsebureauet efter hjemkomsten.
Såfremt din reklamation drejer sig om andre ydelser end opholdet i din pakkerejse, så er det ligeledes vigtigt at kontakte den pågældende leverandør (det være sig flyselskabet, biludlejning eller transferselskab) og Solfaktor straks. Alle relevante kontaktoplysninger fremgår af din bekræftelse og i dine rejsedokumenter.
Solfaktor er, som følge af medlemskab af Danmarks Rejsebureau Forening, forpligtet til at opfylde kendelser fra Pakkerejseankenævnet, medmindre foreningens bestyrelse giver dispensation fra dette krav, fordi kendelsen ønskes indbragt for en dansk domstol, jf. forenings vedtægter.
Klager over flyforsinkelser, overbooking eller afvisning ved ombordstigning ”Denied Boarding” henvises til EU Forordning 261/2004 - Flypassagerers Rettigheder. Mere information kan læses på dansk på www.trafikstyrelsen.dk (Civil Luftfart - Flypassagerer - Passagerrettigheder). Solfaktor er som rejsebureau ikke omfattet af og underlagt EU Forordning 261/2004, som udelukkende omhandler forhold mellem den rejsende og flyselskabet. Sidstnævnte har alene ansvaret for den korrekte gennemførelse af den flytransport samt medbragt bagage, der er bekræftet.
Erstatning for personskade og for skade på bagage er begrænset i overensstemmelse med reglerne i internationale konventioner. For flytransport henvises til afsnittet om luftfartsselskabets ansvar. Alle ankomsttider, der er angivet på hjemmesiden, på rejsebeviset m.v., skal betragtes som forventede og er altid opgivet i lokale tider.
Følgende forhold anses normalt ikke som en mangel ved en pakkerejse:
a) Afvigelse af kundens forventninger, som ikke er lovet af rejsebureauet – f.eks. byggestandarden lokalt på rejsemålet eller andre destinationsbetingede forhold, som må betegnes som ’almindelige’ eller af mindre væsentlig karakter.
b) Unormale vejr- og naturmæssige forhold, som rejsebureauet ikke har haft eller burde have kendskab til.
c) Forhold som den rejsende må kunne forvente opstår fra tid til anden, og som ligger udenfor rejsebureauets kontrol, eller som afviger fra, hvad der var forudsat i aftalen ved indgåelsen. Skift af ophold på grund af overbooking betragtes dog ikke som forventelige afvigelser.
Behandling af tvist
Ved en reklamation fra kunden mod rejsebureauet skal den rejsende gøres opmærksom på muligheden for videre klageprocedurer, såfremt kundens reklamation/krav ikke bliver imødekommet, eller at parterne ikke bliver enige. I så fald kan sagen tages videre til ”Pakkereisenemnda” (Pakkerejseankenævnet i Norge), og bemærk at der kan tilkomme gebyr for indgivelsen, som er udenfor Solfaktors kontrol.
Desuden kan EU’s klageportal, Forbruger Europa, benyttes, hvis kunden ønsker at indgive en reklamation. Det er særligt relevant, hvis klageren er bosat og har adresse i et andet EU/EØS-land. Læs mere her
Forbehold
Der tages forbehold for trykfejl og ændringer i såvel ovenstående betingelser samt det annoncerede materiale på Solfaktors hjemmeside. Kendte ændringer vil blive oplyst ved bestilling. Hvor prisen er oplyst i fremmed valuta, gør vi opmærksom på, at omregningskursen til danske kroner er bankkursen på faktureringstidspunktet med et kurstillæg på 2-3%.
Fortrydelsesret
Der ydes ingen fortrydelsesret på Solfaktors produkter i en pakkerejse. Ifølge e-handelsloven er der normalt 14-dages fortrydelsesret ved handel via Internettet. Dette gælder dog ikke for indkvartering og transport jfr. Forbrugeraftaleloven § 9, stk. 2 og § 17, stk. 2.
Persondatapolitik
For at du kan indgå en aftale om køb af en pakkerejse hos Solfaktor, skal du lade dig registrere med følgende personlige oplysninger:
- Navne ifl. pas på alle rejsende
- Fødselsdatoer
- Adresse
- Telefonnummer
- Ovenstående til brug før og under rejsen
Vi benytter kun de registrerede oplysninger i forbindelse med bestilling af pakkerejsen hos vores samarbejdspartnere/underleverandører og til afsendelse af rejsedokumenter. Personoplysningerne registreres hos Solfaktor og opbevares til internt statistisk brug (ca. 5 år).
Når Solfaktor indsamler personoplysninger via Solfaktor.dk, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om, præcis hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor. Det er kun medarbejdere hos Solfaktor, der har adgang til de oplysninger, som registreres om dig. Vi opbevarer eller transmitterer ikke kundeoplysninger i krypteret form. Oplysninger afgivet til Solfaktor videregives eller sælges på ingen måde til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme data.
Din ret til indsigt og indsigelse
Som registreret kunde hos Solfaktor, har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til at få indsigt i hvilke oplysninger, vi har registreret om dig. Disse rettigheder har du i henhold til persondataloven. Ønsker du at gøre indsigelser eller blot at få indsigt i de registrerede oplysninger, bedes du kontakte os på info@solfaktor.dk og din henvendelse vil herefter blive besvaret hurtigst muligt.