Solfaktor official logo

FAQ: Ofte stillede spørgsmål om billeje

I denne guide om billeje har vi samlet informationer baseret på de erfaringer, vi selv har gjort os, når vi rejser og har lejet biler på alle rejsemål.

Nedenstående informationer skal derfor betragtes som "gode tips og råd om billeje" som vi håber, at du kan få glæde af.

Solfaktor formidler billeje gennem Auto Europe. Bestiller du en lejebil, når du rejser med Solfaktor, anbefaler vi altid, at du læser voucheren fra Auto Europe grundigt igennem. Det er også vigtigt, at du læser lejekontrakten, som du indgår med biludlejeren ved afhentning af lejebilen grundigt igennem, før du underskriver den. 

Bemærk at du ved afhentning af lejebilen skal medbringe et internationalt kreditkort udstedt i førerens navn (ikke Visa Dankort).

Vi vil løbende opdatere nedenstående informationer, og har du et par gode tips andre vil kunne få glæde af, så hører vi gerne fra dig!

Ofte stillede spørgsmål om:

 

Kan jeg tilføje billeje efter køb af pakkerejse? 

Det er ikke muligt at tilføje en billeje til din pakkerejse efter en bestilling hos Solfaktor. Ønsker du at booke en billeje, kan du gøre det via Auto Europe her.

Vær opmærksom på at denne søgemaskine fra Auto Europe viser biler og priser fra samtlige biludlejningsselskaber og ikke kun de billejefirmaer, som Solfaktor har udvalgt, og som du finder i oversigten, når du bestiller en rejse hos Solfaktor. Derfor bør du også grundigt læse betingelser, hvis du bestiller en lejebil online via Auto Europe eller andre formidlere af biludlejning.

Afhentning af lejebil - er det nødvendigt at medbringe min voucher, når jeg henter udlejningsbilen?

Ja, det skal du, da en voucher fra Auto Europe indeholder information om den lejede udlejningsbil, pris og andre specifikke detaljer. Din voucher sendes per e-mail, direkte fra vores samarbejdspartner Auto Europe, og samtidig med rejsebeviset fra Solfaktor.

Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til lejekontrakten, når jeg afhenter lejebilen?

Du skal ved afhentning af din lejebil underskrive en lejekontrakt med det lokale biludlejningsfirma. Denne lejekontrakt beskriver, hvad billejen inkluderer og ekskluderer. Vær derfor sikker på at acceptere tjenester, som du har brug for, og afvise produkter, som du ikke har brug for eller ønsker. Auto Europe kan ikke refundere eventuelle omkostninger, som er godkendt ved afhentning af udlejningsbilen hos det lokale biludlejningsfirma. Bemærk derudover at din voucher ikke er en lejekontrakt. Det er vigtigt, at du gemmer den kontrakt, du har indgået med biludlejeren ved afhentning af lejebilen, indtil blokeringen af selvrisikoen er ophævet på det internationale kreditkort, du har anvendt ved afhentning. Blokeringen ophæves efter, at bilen er afleveret uden skader. Hvor længe der præcist går, før blokeringen er ophævet, afhænger af det enkelte billejeselskab. For detaljer om ophævelse af det blokerede beløb skal du henvende dig til Auto Europe

Bemærk: Afhenter eller afleverer du bilen uden for normal åbningstid i tidsrummet 23:00 til 08:00 opkræver enkelte biludlejningsselskaber et gebyr på ca. 40 € pr. påbegyndt time. 

Rejser du i weekender og specielt i de store internationale ferieperioder, skal du beregne ekstra god tid til afhentning af din lejebil i de fleste lufthavne, da der ofte kan være længere kø end normalt.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved afhentning af lejebilen?

Når du afhenter din lejebil, skal du medbringe din voucher, som Auto Europe fremsender samtidig med, at Solfaktor sender bekræftelsen på bestillingen af din rejse. Du skal medbringe et internationalt kreditkort f.eks. Mastercard, Eurocard eller American Express i førerens navn, samt pas og kørekort. Udlejningsselskabet vil blokere et depositum på dit kreditkort. Depositum svarer typisk til størrelsen på selvrisikoen på udlejningsbilen og fremgår af din voucher. Du skal underskrive en lejekontrakt, som er den gældende aftale med biludlejningsselskabet om at leje bilen, og denne bør du læse grundigt igennem. Lejekontrakten skal kunne fremlægges på dit eget sprog eller engelsk. Husk desuden at tjekke bilen for fejl og gamle skader, og tag gerne et par fotos af bilen.

Hvornår bliver blokeringen af selvrisikoen ophævet? 

Blokeringen ophæves efter, at bilen er afleveret uden skader. Hvor længe der præcist går, før blokeringen er ophævet, afhænger af det enkelte billejeselskab. For detaljer om ophævelse af det blokerede beløb skal du henvende dig til Auto Europe.

Jeg er forsinket – hvad gør jeg?

Rejser du i weekender og specielt i de store internationale ferieperioder, skal du beregne ekstra god tid til afhentning af din lejebil i de fleste lufthavne, da der ofte kan være længere kø end normalt.

Det er vigtigt, at du kontakter Auto Europe og biludlejningsfirmaet direkte ved forsinkelser. Kontaktinformationer til hhv. Auto Europe og biludlejningsfirmaet finder du i din billejevoucher. Bemærk at der forekommer gebyr ved forsinkelse. Læs mere om gebyrer i billejevoucheren.

Jeg har udfordring ved afhentning af lejebilen – hvad gør jeg? 

Hvis du oplever udfordringer hos biludlejningsfirmaet under afhentning af din lejebil, eller har spørgsmål til lejekontrakten mm., skal du kontakte Auto Europes kundeservice, der har åbent hele døgnet rundt. Kontaktinformationer finder du i din billejevoucher og her .

Hvis Auto Europe ikke kan hjælpe dig, skal du kontakte Solfaktor, og vi vil hjælpe dig bedst muligt i situationen. Ringer du udenfor vores åbningstid, bedes du indtale en telefonbesked og/eller sende en mail. Vi vil herefter kontakte dig hurtigst muligt. 

Aflevering af lejebilen. Er det muligt at returnere udlejningsbilen efter lukketid?

Personalet hos Auto Europe kan hjælpe dig med mere information om dette. De kan informere dig om de lokale åbningstider og om det lokale biludlejningsfirma har en afleveringsboks til rådighed. En aftale om at efterlade bilnøglerne i en afleveringsboks, skal bekræftes af det lokale udlejningsfirma ved afhentning af udlejningsbilen.

Afhenter eller afleverer du bilen uden for normal åbningstid opkræver enkelte biludlejningsselskaber et gebyr på et beløb pr. påbegyndt time. Læs mere om åbningstider samt gebyrer i billejevoucheren.

Bemærk venligst, at du er ansvarlig for eventuelle skader på udlejningsbilen, indtil biludlejningsfirmaet åbner igen, selv hvis du har parkeret udlejningsbilen efter anvisning og efterladt bilnøglerne i afleveringsboksen. Tag derfor altid billeder af bilen fra alle sider udvendigt og billeder af interiøret, hvis du afleverer bilen ved at smide nøglen i nøgleboks. Læs kontrakten grundigt igennem, når du underskriver ved aflevering af bilen.

Det er vigtigt, at du gemmer den kontrakt, du har indgået med udlejeren af bilen!

Hvad skal jeg være opmærksom på ved aflevering af lejebilen?

Når du afleverer lejebilen, er det vigtigt at bilen gennemgås af en medarbejder fra biludlejeren, og at du får en skriftlig kvittering/bekræftelse på, at bilen er afleveret i samme stand, som da du afhentede den.

Indgår du en aftale med udlejningsfirmaet om aflevering udenfor den normale åbningstid, så er du ansvarlig for eventuelle skader på udlejningsbilen indtil biludlejningsfirmaet åbner igen, selv hvis du har parkeret udlejningsbilen efter anvisning og efterladt bilnøglerne i afleveringsboksen. Tag derfor altid billeder af bilen fra alle sider udvendigt og billeder af interiøret, hvis du afleverer bilen ved at smide nøglen i nøgleboks. Læs kontrakten grundigt igennem, når du underskriver ved aflevering af bilen.

Alder på chauffør. Er der en aldersgrænse for at leje bil?

Ja, de fleste biludlejningsfirmaer kræver en minimums- og maksimumsalder for alle førere. Alderen kan variere fra land til land, leverandør og bilkategori, men normalt er minimumsalder 25 år og maksimumsalderen fra 70 år. Ved booking af lejebil vil du blive bedt om at opgive din alder. Såfremt du har gjort dette korrekt og der bookes en bil, vil der ikke være aldersgrænse på din billeje. I de fleste tilfælde vil det lokale biludlejningsfirma dog opkræve et gebyr for visse aldersklasser. Er du under 25 år kan du blive opkrævet et “ung fører” gebyr, og er du over 70 år kan du ligeledes blive opkrævet et ekstra gebyr. Gebyret vil fremgå af din voucher.

Auto Europe på destinationen. Skal jeg finde Auto Europe på destinationen? 

Nej, Auto Europe formidler biludlejning og har derfor ikke deres egne biludlejningskontorer på destinationerne. Auto Europe samarbejder med mere end 100 biludlejningsfirmaer herunder Avis rent a car, Hertz billeje, SIXT, Europcar, Maggiore, Budget og mange flere. Navn, adresse og telefonnummer på det lokale biludlejningsfirma vil stå på den voucher, du har modtaget fra Auto Europe. I lufthavnen skal du altså finde biludlejningsfirmaet, der står noteret på din voucher og ikke Auto Europe. 

Bagage i lejebilen. Hvor meget bagage kan jeg medbringen i lejebilen?

Mange der bestiller billeje, vælger ofte den billigste bil, man kan leje, som typisk er en lejebil af typen ”mini”. Da de fleste afhenter deres lejebil i en lufthavn, bør man dog overveje, at der ikke er meget plads til bagage i en ”mini”-bil. Normalt har bilerne i type ”mini” ikke plads til mere end en mindre kuffert, og er man mere end 2 personer der rejser sammen, bør man overveje en større bil, for eksempel type økonomi eller kompakt.

Betaling af depositum. Hvordan betaler jeg depositummet ved afhentning af lejebilen?

Et depositum kan kun betales med et internationalt kreditkort udstedt i dit/lejeren/førerens navn. Hævekort eller kontanter accepteres ikke. Ved internationalt kreditkort forståes et Mastercard (Vær obs på at dette skal være et Mastercard kreditkort), Eurocard, American Express, Diners Club m.v. men IKKE et VISA Dankort. Debitkort accepteres heller ikke. Kontakt din bank, hvis du er i tvivl om dit kort er et debit eller kreditkort.

Brændstofpolitik. Hvad er reglerne for den første tank benzin i udlejningsbilen?

Generelt følger biludlejningsfirmaer 4 regler: "Full/full" betyder, at man modtager bilen med en fuld tank og skal returnere den med en en fuld tank. Man vil derfor blive opkrævet, hvis dette ikke opfyldes. "Full/empty A" betyder, at man kan vælge at købe en fuld tank fra biludlejningsfirmaet ved afhentning og returnere den tom. "Full/empty B" betyder, at man skal betale det lokale biludlejningsfirma for en fuld tank og returnere bilen med en tom tank. "Half/half" betyder, at man skal returnere udlejningsbilen med den samme mængde brændstof, som bilen havde ved afhentning. Man kan ikke få refunderet ubrugt brændstof. Din brændstofpolitik vil fremgå af din voucher. Er du i tvivl kan du kontakte Auto Europe på tlf. 78 75 53 06. Billeje med Solfaktor er i udgangspunktet altid "Full/full".

Depositum. Hvorfor skal jeg betale i depositum til det lokale biludljeningsfirma, når jeg afhenter min udlejningsbil?

Når du henter din udlejningsbil, skal du give et depositum for lejen. Dette depositum inkluderer normalt en tank benzin og et forsikringsdepositum. Dermed bliver beløbet blokeret på kreditkortet, indtil du afleverer bilen i samme stand. Beløbet bliver altså ikke hævet på dit kreditkort, men udlejeren forbeholder sig retten til at hæve beløbet, såfremt der skulle være skader på bilen. Beløbet fremgår i din voucher. Ved tilkøb af selvrisikoannullering vil et evt. trukket beløb blive refunderet af Auto Europe minus et administrationsgebyr.

Dokumenter. Hvilke dokumenter skal jeg medbringe til afhentning af udlejningsbilen?

Når du henter din udlejningsbil på det lokale biludlejningsfirma, skal du medbringe din Auto Europe voucher, dit kørekort, dit pas og et kreditkort (Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club m.fl.) udstedt i dit navn (navn på føreren af bilen). Et VISA dankort er IKKE et kreditkort.

Efterbetaling m.m. Hvad gør jeg, hvis det lokale biludlejningsfirma har trukket penge på mit kreditkort?

Vær venligst opmærksom på, hvis det lokale biludlejningsfirma tager en betaling fra dit kreditkort uden varsel. Almindelige årsager til gebyrer omfatter blandt andet tankopfyldning, hvis bilen er blevet returneret med mindre brændstof end det kræves af lejekontrakten, forsinket levering, parkerings- eller fartbøder, administrationsgebyrer eller skader på køretøjet. Hvis du ikke kan forstå, hvorfor du er blevet opkrævet et beløb, eller du føler at afgiften er uberettiget, bedes du venligst kontakte Auto Europes kundeservice på  escapeawaycs@autoeurope.de eller telefonnr. 80 82 02 78 .

Ekstra chauffør. Kan venner eller familiemedlemmer også køre bilen udover lejeren af bilen?

Ekstra førere skal registreres i lejekontrakten ved afhentning af udlejningsbilen. De ekstra førere skal derfor også være tilstede ved afhentningstidspunktet og medbringe et gyldigt kørekort og pas. De fleste biludlejningsfirmaer opkræver et dagligt gebyr for en ekstra fører. Tjek venligst lejebetingelserne i din voucher for mere information om dette gebyr. Husk at vælge, hvem der skal stå som fører af bilen, når du bestiller din rejse hos Solfaktor. Du kan kun vælge én fører ved bestilling af din rejse, og det er denne fører, som skal medbringe et internationalt kreditkort udstedt i eget navn.

Ekstra forsikring. Kan jeg tilkøbe ekstra forsikring?

Ved afhentning af udlejningsbilen, vil det lokale biludlejningsfirma eventuelt tilbyde dig ekstra forsikring (som formindsker selvrisikoen), personforsikring med mere. Du kan vælge at modtage disse ekstra forsikringer mod et gebyr, som betales til det lokale biludlejningsfirma, dog er disse ekstra forsikringer ikke obligatoriske.

Har du valgt Auto Europes Komplet beskyttelse mod skader, da du bookede pakkerejsen med Solfaktor, skal du være opmærksom på, at du ikke behøver at købe ekstra forsikringer af udlejningsfirmaet. Du skal dog stadig lade udlejer blokere et depositum på dit kreditkort. Personforsikring er ikke nødvendig hvis du har en god rejseforsikring.

Tjek altid dine forsikringsforhold inden du tager afsted, så du ved, hvilke tilkøb du evt. har brug for. Ved afhentning af bilen efter en lang rejse er det let at blive overtalt til at købe mere, end hvad du egentlig har brug for.

Når du booker bil hos Solfaktor i forbindelse med din rejse, har du i de fleste tilfælde muligheden for at tilvælge "Billeje med Komplet beskyttelse mod skader".

Ekstra udstyr. Kan jeg bestille ekstraudstyr som tagbøjler eller GPS?

Har du brug for at bestille ekstra udstyr som for eksempel tagbøjler eller GPS kan det bestilles hjemmefra via Auto Europe (se nedenfor) eller ved afhentning af bilen. Alt ekstraudstyr skal godkendes og bekræftes af det lokale udlejningsfirma. Al betaling for ekstraudstyr skal betales hos det lokale biludlejningsfirma på stedet. Pris for ekstra udstyr er oplyst i din billejevoucher. Venter du med at bestille ekstraudstyr til når du afhenter din lejebil, kan ekstraudstyret være udsolgt. 

Ønsker du at bestille ekstraudstyr hjemmefra kan du gøre det ved at sende en mail med dine ønsker eller ringe til Auto Europe på tlf. 80 82 02 78 eller mail escapeawayres@autoeurope.de. Du skal bruge referencenummeret på din voucher, samt fornavn og efternavn på føreren af bilen.

Hvordan bestiller jeg barnesæde/selepude til bilen?

Har du brug for barnesæde eller selepuder, kan det bestilles hjemmefra via Auto Europe (se nedenfor) eller ved afhentning af bilen. Alt ekstraudstyr skal godkendes og bekræftes af det lokale udlejningsfirma. Al betaling for ekstraudstyr skal betales hos det lokale biludlejningsfirma på stedet. Pris for ekstra udstyr er oplyst i din billejevoucher. Venter du med at bestille ekstraudstyr, til når du afhenter din lejebil, kan ekstraudstyret være udsolgt. 

Ønsker du at bestille ekstraudstyr hjemmefra kan du gøre det ved at sende en mail med dine ønsker eller ringe til Auto Europe på tlf. 80 82 02 78 eller mail escapeawayres@autoeurope.de. Du skal bruge referencenummeret på din voucher, samt fornavn og efternavn på føreren af bilen.

Forsikring. Hvem og hvad dækker forsikringen fra Auto Europe? 

Når man lejer bil gennem Auto Europe, er forsikringen på udlejningsbilen dækket af det lokale biludlejningsfirma. Dog vil Auto Europe beskrive lejebetingelserne på din voucher, som du skal læse grundigt igennem. Din voucher fremsendes samtidig med dit rejsebevis fra Solfaktor.

Når du lejer bil gennem Auto Europe, inkluderer prisen altid ansvarsforsikring og lovpligtige forsikringer (CDW = Collision Damage Waiver) samt tyveriforsikring (TP = Theft Protection).

De obligatoriske og lovpligtige forsikringer dækker ikke skader på dæk, glas, sidespejle, undervogn, interiør, tag, motor, beskadigelse af låse og tab af køretøjets nøgler. 

Ønsker du at være dækket for de førnævnte undtagelser, anbefaler vi dig at tilvælge Auto Europes Komplet beskyttelse mod skader dækning, eller at du kontakter din egen rejseforsikring for afklaring af, hvad den dækker i forhold til billeje.

Fri kilometer. Hvor mange kilometer må jeg køre?

Når du lejer bil hos Solfaktor er prisen altid inkl. fri kilometer med mindre andet står anført, når du bestiller rejsen (dette er yderst sjældent og gælder kun i få lande).

På din voucher vil der stå, hvad der gælder for din billeje.

Komplet beskyttelse mod skader ved billeje. 

Hvad dækker Auto Europe Komplet beskyttelse mod skader?

Foruden de obligatoriske forsikringer, som altid indgår ved billeje hos Auto Europe samt annullering af en evt. selvrisiko i tilfælde af en skade, dækker Komplet beskyttelse mod skader også skader på dæk, glas, tag og undervogn. Læs mere om Komplet beskyttelse mod skader med Auto Europe her.

Kørekort. Er det nødvendigt at medbringe et internationalt kørekort?

Et internationalt kørekort er kun nødvendigt, hvis dit kørekort ikke er skrevet med det romerske alfabet og/eller du rejser udenfor Europa. I disse situationer skal du medbringe både et internationalt kørekort og dit danske kørekort.

På visse destinationer med visse lokale biludlejningsfirmaer er et internationalt kørekort obligatorisk for at kunne modtage udlejningsbilen. Denne information kan du tjekke i vores lejebetingelser. Læs mere om internationalt kørekort hos borgerservice her.

Kørsel over landegrænser.  Kan jeg køre ind i andre lande med min udlejningsbil?

Dette skal anmodes ved booking. Nogle biludlejningsfirmaer tillader ikke indrejse i andre lande, nogle accepterer det mod et ekstra gebyr, mens andre accepterer det uden gebyrer. Dette afhænger af destinationen, det lokale biludlejningsfirma og den valgte destination, du planlægger at besøge. Kontakt Auto Europe på tlf.  80 82 02 78 eller mail escapeawayres@autoeurope.de for mere information.

Lejeperiode. Hvornår starter lejeperioden?

Selve lejeperioden er baseret på 24 timer og starter præcis på det valgte afhentningstidspunkt, som også står på din voucher. Søgemaskinen hos Solfaktor sørger automatisk for at bestille lejebilen på det tidspunkt, dit fly ankommer og afgår, samt at informere Auto Europe om dit flynummer, såfremt du har bestilt en rejse med fly hos Solfaktor!

Links om billeje 

Læs også gode råd om billeje på nedenstående links:

Reklamation. Jeg ønsker at indgive en klage. Er der en reklamationsperiode jeg skal være opmærksom på?

Ja. Hvis du oplever et problem ved din billeje, har du 90 dage fra afleveringsdatoen, til at gøre os opmærksom på dette. For at kontakte kundeservice på  escapeawaycs@autoeurope.de. Efter denne periode kan vi ikke længere være behjælpelige. Du kan også rette henvendelse direkte til Auto Europe på tlf. 80 82 02 78. Skulle du mod forventning indsende en reklamation, er det vigtigt at du gemmer den kontrakt som du har indgået med biludlejeren ved afhentning.

Jeg oplever udfordringer med min lejebil under rejsen – hvem kontakter jeg?

Oplever du udfordringer med din lejebil under ferien, skal du kontakte biludlejningsfirmaet direkte og/eller Auto Europe. Kontaktinformationer til dit biludlejningsfirma finder du i din billejevoucher/lejekontrakt. Kontaktinformationer til Auto Europes kundeservice finder du i din billejevoucher.
 
Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte Solfaktor  under ferien, hvis du oplever udfordringer med lejebilen, og vi vil herfra finde ud af, om vi kan hjælpe, eller om du skal kontakte Auto Europe eller biludlejningsselskabet direkte. Kontakter du Solfaktor udenfor åbningstid, bedes du indtale en telefonbesked og/eller sende en mail. Vi vil herefter kontakte dig hurtigst muligt. 

Er der en reklamationsperiode, jeg skal være opmærksom på i forbindelse med indgivelse af klage? 

Hvis du oplever et problem med din billeje, har du 90 dage fra afleveringsdatoen, til at gøre os opmærksom på dette ved at kontakte Auto Europe eller Solfaktor .

Efter denne periode kan vi ikke længere være behjælpelige. Skulle du mod forventning indsende en reklamation, er det vigtigt, at du gemmer den kontrakt, som du har indgået med biludlejeren ved afhentning.

Selvrisiko. Hvad betyder annullering af selvrisiko/tilbagebetalt selvrisiko?

I tilfælde af skader eller tyveri af udlejningsbilen, vil det lokale biludlejningsfirma opkræve dig for den aftalte selvrisiko, som fremgår på din voucher.

Med tilbagebetalt selvrisiko vil Auto Europe refundere dette beløb fratrukket et administrationsgebyr, hvis Auto Europe modtager de rette dokumenter (kvittering af betaling, politirapport, skaderapport osv.). Dette er en tilbagebetaling af selvrisikoen, og ikke en tilbagebetaling af beløb for skader, som selvrisikoen ikke dækker.

Derudover vil man heller ikke modtage nogen tilbagebetaling, hvis det fastslås, at skaderne på bilen skyldes uagtsom kørsel af lejeren. For mere information om dette, henviser vi til Auto Europes lejebetingelser, som du finder i din voucher.

Hvor finder jeg tilbagebetaling af selvrisiko formular?

Du finder link til ”tilbagebetaling af selvrisiko formular” på Auto Europes hjemmeside her.

Udover formularen vil Auto Europe bede om yderligere information som for eksempel: 
•    Den originale Auto Europe voucher
•    Den underskrevne biludlejningskontrakt
•    Politiets rapport
•    Udlejerens skadesrapport
•    Kredit kort opgørelse - som tydeligt viser, hvor meget biludlejeren har opkrævet
•    Den endelige faktura
•    Fakturaen for reparationen
•    Eventuelle billeder og videoer, der blev taget af hændelsen
•    Informationerne om alle dem, der var med i ulykken, hvis der var andre med i ulykken

Ved spørgsmål kan du kontakte Auto Europes kundeservice .

Skade / ulykke.  Der er kommet en skade på min lejebil - hvad gør jeg? 

Ved opdagelse af en skade på udlejningsbilen, skal dette meldes til udlejningsfirmaet med det samme og helst inden for 24 timer. En skadesrapport skal udfyldes / skrives ved afslutningen af billejen sammen med udlejningsfirmaet.

I tilfælde af skade skal det lokale politi informeres og en underskrevet politirapport medbringes. Hvis tredje part er involveret, skal alle detaljer mht. navn, adresse, telefonnummer, dennes forsikringsselskab og kontaktdata skaffes og informeres til det givne udlejningsfirma. Hvis tredje part er involveret, men ikke er til stede og/eller er flygtet fra stedet, skal en rapport udfyldes hos politiet, og udlejningsfirmaet skal informeres herom. Endvidere skal alle informationer samt bilag, herunder lejekontrakten, sendes til Auto Europe – efter at billejen er afsluttet.

I tilfælde af nødvendig reparation og/eller udveksling af en given del, skal udlejningsfirmaet godkende dette, før det foretages. Alle bilag i relation til billejen skal opbevares.

Følges ovennævnte fremgangsmåde ikke, kan dette føre til at betalt selvrisiko ikke erstattes.

Jeg har været ude for en ulykke – hvad gør jeg? 

I tilfælde af en ulykke skal dette meldes til udlejningsfirmaet med det samme og helst inden for 24 timer. En ulykkesrapport skal udfyldes / skrives ved afslutningen af billejen sammen med udlejningsfirmaet.

I tilfælde af ulykke skal det lokale politi informeres og en underskrevet politirapport medbringes. Hvis tredje part er involveret, skal alle detaljer mht. navn, adresse, telefonnummer, dennes forsikringsselskab og kontaktdata skaffes og informeres til det givne udlejningsfirma. Hvis tredje part er involveret, men ikke er til stede og/eller er flygtet fra stedet, skal en rapport udfyldes hos politiet, og udlejningsfirmaet skal informeres herom. Endvidere skal alle informationer samt bilag, herunder lejekontrakten, sendes til Auto Europe – efter at billejen er afsluttet.

I tilfælde af nødvendig reparation og/eller udveksling af en given del, skal udlejningsfirmaet godkende dette, før det foretages. Alle bilag i relation til billejen skal opbevares.

Følges ovennævnte fremgangsmåde ikke, kan dette føre til at betalt selvrisiko ikke erstattes.

Der har været tyveri i min lejebil – hvad gør jeg?

I tilfælde af tyveri, skal dette meldes til udlejningsfirmaet med det samme og helst inden for 24 timer. En tyverirapport skal udfyldes / skrives ved afslutningen af billejen sammen med udlejningsfirmaet.

I tilfælde af tyveri skal det lokale politi informeres og en underskrevet politirapport medbringes. Hvis tredje part er involveret, skal alle detaljer mht. navn, adresse, telefonnummer, dennes forsikringsselskab og kontaktdata skaffes og informeres til det givne udlejningsfirma. Hvis tredje part er involveret, men ikke er til stede og/eller er flygtet fra stedet, skal en rapport udfyldes hos politiet, og udlejningsfirmaet skal informeres herom. Endvidere skal alle informationer samt bilag, herunder lejekontrakten, sendes til Auto Europe – efter at billejen er afsluttet.

I tilfælde af nødvendig reparation og/eller udveksling af en given del, skal udlejningsfirmaet godkende dette, før det foretages. Alle bilag i relation til billejen skal opbevares.

Følges ovennævnte fremgangsmåde ikke, kan dette føre til at betalt selvrisiko ikke erstattes.

Komplet beskyttelse mod skader. Hvad dækker Auto Europes Komplet beskyttelse mod skader?

Foruden de obligatoriske forsikringer, som altid indgår ved billeje hos Auto Europe samt annullering af en evt. selvrisiko i tilfælde af en skade, dækker Komplet beskyttelse mod skader også skader på dæk, glas, tag og undervogn. Læs mere om Komplet beskyttelse mod skader med Auto Europe her.

Type af lejebiler. Vil jeg få den præcise biltype og -mærke, som jeg reserverede?

Både Auto Europe og det lokale biludlejningsfirma kan kun garantere en bestemt bilkategori og ikke en speciel bil eller bilmærke. Biludlejningsfirmaer har biler fra flere forskellige mærker i samme kategori. Man kan som kunde derfor kun være sikker på at modtage en bil i samme bilklasse og med de samme funktioner, som er blevet bekræftet i reservationen.

Hvorfor er lejebilen billigere hos andre udbydere? 

Hos Solfaktor har vi udvalgt de billejefirmaer, som vi mener leverer en god service i branchen. Derudover sælger vi kun fuld/fuld tank, fri km og afhentning inden i lufthavn (enkelte lufthavne kræver shuttle til biludlejningsområde, da der ikke er en billejeafdeling inde i selve lufthavnen). 

Typer af forsikringer. Hvordan er min udlejningsbil forsikret?

Alle udlejningsbiler har en trejdeparts forsikring med en minimum dækning ifølge den lokale lovgivning også kaldet lovpligtige forsikringer.

Alle udlejningsbiler inkluderer derfor skadeforsikring (CDW) og tyveriforsikring. Disse forsikringer har normalt en selvrisiko som det lokale biludlejningsfirma vil gøre brug af i tilfælde af beskadigelse eller tyveri af udlejningsbilen. Læs mere om forsikringer, annullering af selvrisiko og ekstraforsikringer her på siden.

Voucher - det vigtigste!

Har du bestilt billeje i forbindelse med bestilling af din rejse, vil du modtage din billejevoucher fra Auto Europe på den mail, som du har angivet ved bestillingen. Denne voucher skal du medbringe ved afhentning af bilen samt pas, kørekort og et kreditkort (ikke VISA Dankort, men Mastercard (Vær obs på at dette skal være et Mastercard kreditkort), Eurocard, American Express ell. lign.) udstedt i førerens navn. Alle de informationer, som udlejeren skal bruge, står på voucheren. Bemærk at udlejeren nødvendigvis ikke kan se hvilke forsikringer du har, uf over alle obligatoriske forsikringer eller billeje med alle obligatoriske forsikringer + selvrisikoannullering (se også punktet om selvrisikoannullering). Fordi udlejerne er sælgere og oftest provisionslønnede, eller måske ikke er trænet i at læse vouchers fra Auto Europe, kan de godt efterlade dig med indtrykket af, at bilen ikke er forsikret. Dette er ikke korrekt. Du kan ligeledes blive givet et indtryk af, at det depositum der skal stilles for bilen efter hel normal procedure, vil blive hævet på dit kreditkort. Dette er heller ikke korrekt. Depositumbeløbets størrelse vil blive blokeret på dit kreditkort således at udlejeren forbeholder sig retten til at hæve et beløb maksimalt svarende til depositummet i tilfælde af, at lejebilen har fået en skade.

Ændring af bestilling. Kan jeg ændre eller annullere en billeje?

Du kan godt ændre eller annullere din reservation hos Auto Europe. I de fleste tilfælde kan dette gøres helt op til 48 timer før, du skal afhente din lejebil. Ændringer og annulleringer af billeje vil som minimum blive pålagt et servicegebyr.

Mere information om billeje

Al information på denne side er fra Auto Europe og opdateret august 2017. Solfaktor anbefaler altid, at du læser de aktuelle lejebetingelser godt igennem, når du bestiller en lejebil. Vil du vide mere, så læs vores guide om billeje eller besøg Autoeurope's faq. Har du spørgsmål omkring billeje, er du naturligvis også altid velkommen til at kontakte os. Vær opmærksom på at Auto Europe er formidler af billeje, nøjagtig som andre kendte firmaer som f.eks Holiday Autos og Cartrawler.

ZD, THP, CDW på din voucher - Hvad betyder det?

ZD står for "Zero Deductible", som er tilbagebetaling af selvrisiko. ZQ står for tilbagebetaling af selvrisiko og Komplet beskyttelse mod skader. THP står for "Theft Protection" som er tyveriforsikring, og CDW står for "Collision Damage Waiver", som er de obligatoriske ulykkes- og skadesforsikringer.

Hvorfor opkræver biludlejningsfirmaet et administrationsgebyr for en bøde? 

Har du under ferien fået en fartbøde, parkeringsbøde, en bøde for kørsel i en miljøzone eller af anden årsag fået en bøde, så vil biludlejningsfirmaet give dine oplysninger videre til myndighederne og tage et administrationsgebyr pr. bøde for at gøre dette. Derudover skal selve bøden betales, når denne modtages.

Hvis du ikke ved, hvorfor biludlejningsfirmaet opkræver et gebyr, kan du altid kontakte Auto Europe for mere information via oplysninger i din voucher. 

Hvad går miljøzoner ud på? 

I flere europæiske lande har mange byer indført miljøzoner. Dette for at mindske miljøbelastningen i tæt befolkede og bevaringsværdige områder, samt for at skabe bedre forhold for fodgængere.

Vær opmærksom! Du kan komme kørende i en by og se, at de lokale biler foran dig kører ind i en miljøzone. Disse biler kan dog have sær- og beboertilladelser, og er derfor undtaget bøder. Det samme kan gælde for lejebiler/udenlandske biler, der har fået en særtilladelse, hvis hotellet/ferielejligheden ligger i en af zonerne. Derfor - er du i tvivl, så lad være med at køre ind i miljøzonerne og hold godt øje med skiltene, der ofte kan være placeret, så de er svære at se. 

Jeg er kommet til at køre ind i en miljøzone – hvad sker der?

Er du kommet til at køre ind i en miljøzone uden at have tilladelse, så vil din nummerplade blive affotograferet og politiet vil efterfølgende sende en bøde til din adresse. Kører du i en lejebil vil du ikke kun modtage en bøde, men også et administrationsgebyr fra biludlejeren.

Mit hotel/ferielejlighed ligger i en miljøzone – hvad gør jeg?

Hvis du har booket hotel inde i en by, er der sandsynlighed for, at det ligger i en miljøzone. I de fleste tilfælde skal du ved ankomst til hotellet/ferielejligheden oplyse din nummerplade til receptionen, hvorefter de giver besked videre til kommunen om, at du er gæst dér. En eventuel bøde for indkørsel i miljøzonen vil da blive annulleret. Registreringen af din nummerplade skal ske straks ved ankomst, da det ikke er muligt at få annulleret en eventuel bøde på et senere tidspunkt.

Bemærk at  Solfaktor altså ikke står for registrering af din bil/lejebil hos kommunen. Dette er dit eget/hotellets ansvar. 

Tilbage til siden om billeje