Solfaktor official logo

FAQ: Ofte stillede spørgsmål til flyrejsen

Velkommen til vores side med generel information (FAQ = Frequently Asked Questions) om flyrejser med Solfaktor. Her finder du de hyppigst stillede spørgsmål og praktisk information om din flyrejse.

Ofte stillede spørgsmål om:

 

Afbestilling. Kan jeg afbestille min flybillet?

Når du har bestilt en flybillet sammen med din rejse kan flybilletten ikke afbestilles, da den er udstedt til det/de navne du har anført ved bestilling.

Assistance i lufthavnen. Kan jeg bestille assistance til kørestolsbruger i lufthavnen?

Lufthavne kan tilbyde assistance til rejsende med handicap. Ansvaret for assistering af rejsende med handicap hører under den enkelte lufthavn i henhold til EU-forordningen. Den nødvendige assistance skal bestilles gennem dit flyselskab, og her henviser vi direkte til flyselskabet. 

Det er forskelligt fra flyselskab til flyselskab om Solfaktor kan hjælpe med at bestille assistance. Du er derfor velkommen til at kontakte Solfaktor, og vi vil her kunne fortælle dig, om det er muligt at tilføje den ønskede assistance til din bestilling, eller om du skal kontakte flyselskabet direkte.   

Bagageregler / håndbagage / ekstra bagage / specialbagage. Kan jeg tilkøbe ekstra bagage/specialbagage? 

Ønsker du ekstra bagage henviser vi til flyselskabets hjemmeside, hvor du kan tilkøbe bagage/specialbagage direkte.

Hvor meget bagage må jeg have med?

For bagageregler – herunder vægt og tilladte mål på både håndbagage og indchecket bagage henviser vi til flyselskabets hjemmeside. Her finder du også information om håndbagage, ekstra bagage og specialbagage. Her kan du finde links til en lang række af de flyselskaber vi samarbejder med. Bemærk at du ved bestilling af en rejse inkl. fly altid kan se, om bagagen er inkluderet, eller skal tilkøbes hos det enkelte flyselskab. Såfremt Solfaktor skal forestage bestilling af indchecket bagage, ekstra bagage eller specialbagage pålægges dette et servicegebyr jf. vores betingelser. Husk at dobbelttjekke om du har indchecket bagage, så du ikke evt. skal betale ekstra dyrt for det, når du står i lufthavnen!

Hvor meget håndbagage må jeg have med ombord?

Når du bestiller en pakkerejse med Solfaktor er håndbagage inkluderet, og den tilladte størrelse/vægt varierer alt efter flyselskab (alt fra håndtaske til kabinekuffert). For bagageregler – herunder vægt og tilladte mål på både håndbagage og indchecket bagage henviser vi til flyselskabets hjemmeside.

Bliver min bagage checket ind hele vejen?

Flyver du indenfor Europa, vil din indcheckede bagage blive viderebefordret af flyselskabet/handlingselskabet, således at du modtager den i din destinationslufthavn.

Flyver du oversøisk, vil din bagage som oftest også blive viderebefordret af flyselskabet/handlingselskabet til din destinationslufthavn. Her er dog undtagelser, og derfor er du velkommen til at kontakte Solfaktor  for specifik information om din flyrejse. Du kan også blive informeret om dette ved check ind i lufthavnen. 

Børnestol / klapvogn / barnevogn

Du kan godt medbringe børnestol, klapvogn eller barnevogn på din flyrejse og de skal indcheckes som stor bagage. Afhængigt af hvilket flyselskab du skal rejse med, skal du betale en serviceafgift for at indchecke din børnestol, klapvogn eller barnevogn. Information om bagage findes på flyselskabets hjemmeside.

Børnepriser / børnerabatter

De fleste flyselskaber giver børnerabatter og for specifik information om dette, henviser vi til flyselskabets hjemmeside. Når du bestiller en rejse med Solfaktor inkl. fly, og du har indtastet alderen på dine børn, vil børnerabatter altid være fratrukket den pris, du ser i søgemaskinen.

Check-in i lufthavnen. Hvordan checker jeg ind?

Check-in i lufthavnen er afhængig af, hvilket flyselskab du skal flyve med til din destination. I de fleste tilfælde foregår check-in via automaterne i lufthavnen. Her skal du bruge det referencenr. der står under "Flyrejse" i den booking-reference, du har modtaget ved bestilling af din rejse. Nogle flyselskaber tilbyder også check-in ved skranken i lufthavnen. Er dette muligt, skal du her blot fremvise dit pas, og du vil herefter få udleveret dit boardingpas.

Har du bestilt en pakkerejse med fly har du også ved bestilling modtaget en Solfaktor flybillet med alle informationer om din flyrejse. Bemærk dog, at Solfaktor-flybilletten ikke skal forveksles med flyselskabernes flybilletter.

Flybilletten. Hvilket dokument fra Solfaktor skal jeg bruge ved check-in, og hvor finder jeg min flybillet?

Om du modtager en flybillet fra flyselskabet er afhængigt af, hvilket flyselskab du skal flyve med. I dag er det ikke alle flyselskaber, som sender flybilletterne videre ved bestilling, så din flybillet vil altid være knyttet til den booking-reference du har modtaget ved bestilling af din rejse. Her finder du under "Flyrejse" din reference (PNR) til flyrejsen. Denne kan du bruge til at logge ind på flyselskabets hjemmeside og foretage online check-in eller printe din flybillet.

Kan du ikke foretage online check-in, kan du finde din bookingreference/PNR hos Travelport eller Amadeus, som er globale flyreservationssystemer, som Solfaktor samarbejder med. Du skal bruge ét af de to referencenumre som står under "Flyrejse" på din Solfaktor booking-reference:

Den vedhæftede Solfaktor flybillet skal udelukkende betragtes som flyinformation. Ønsker du at printe en officiel flybillet skal dette gøres på flyselskabets hjemmeside, hvor du kan logge ind med dit navn og dit referencenummer, som fremgår under "Flyrejse" i din Solfaktor booking-reference.

Flyselskabets ansvar / kompensation. Hvad går forordning 261/2004 om passagerrettigheder ud på?

For rejser til udlandet gælder Warsawa-konventionens erstatningsregler i udgangspunktet for alle luftfartsselskaber der er involveret i din rejse. For luftfartsselskaber der er registreret i et EU land, gælder forordning 261/2004 om passagerrettigheder. Eventuelle krav om kompensation i henhold til denne forordning skal stilles direkte til luftfartsselskabet og ikke Solfaktor. For yderligere information om flypassagerers rettigheder og spørgsmål om kompensation henviser vi til Trafik- og byggestyrelsen på www.flypassager.dk eller Forburger Europa www.forbrugereuropa.dk

Hvordan søger jeg kompensation direkte hos flyselskabet?

Alt efter årsagen til forsinkelse/aflysning af jeres flyrejse kan du være kompensationsberettiget, men det er ikke noget, Solfaktor kan garantere. Derfor henviser vi direkte til flyselskabets hjemmeside, hvor I kan læse mere om ”passenger rights” i forbindelse med forsinkelser mm.

Husk at gemme eventuelle udlæg for måltider, hotelovernatning, taxa mm. da disse kvitteringer kan vedhæftes din klage til flyselskabet. Det kan være en god idé at henvise til ”forordning 261/2004” (på engelsk ”regulation 261/2004").

Du er velkommen til at kontakte Solfaktor vedrørende spørgsmål, og vi hjælper også gerne med at sende specifik information om dit flyselskab, så det er nemmere for dig at søge en kompensation. 

Flytider og forsinkelser. Mit fly er forsinket - hvad gør jeg?

Dine flytider vil fremgå ved bestilling af rejsen og efterfølgende af den booking-reference, du har modtaget ved bestilling. Solfaktor  informerer ikke om eventuelle flyforsinkelser og ændring af flytider. Vi opfordrer dig til at holde dig orienteret på flyselskabets hjemmeside samt afrejse- og hjemrejselufthavnens hjemmeside. Alle flytider er lokale.

Mit flyselskab har sendt en tidsændring på min flyrejse - hvad gør jeg?

Modtager du information angående en tidsændring på din flyrejse direkte fra flyselskabet inden afrejse, skal du kontakte Solfaktor med det samme. Det er vigtigt, at du ikke selv reagerer på tidsændringen, da det er Solfaktor, der sammen med billetudsteder og flyselskabet skal håndtere dette.

Modtager du en tidsændring på din hjemrejse under ferien, skal du også kontakte Solfaktor med det samme. Her er det dog vigtigt at understrege, at det er flyselskabet, der har ansvar for at få dig hjem.

Forplejning ombord. Bliver der serveret mad ombord på flyrejsen?

Der vil ikke være forplejning ombord på flyet medmindre andet fremgår på flyselskabets hjemmeside. Ønsker du at tilkøbe evt. forplejning ombord, henviser vi direkte til flyselskabets hjemmeside. På visse flyrejser vil forplejningen ombord være inkluderet. Informationer om dette findes på flyselskabets hjemmeside.

Forsinket, mistet eller ødelagt bagage. Min bagage er mistet - hvad gør jeg?

Har du mistet din bagage, bedes du straks udfylde en PIR rapport i lufthavnen (Property Irregularity Report) – på dansk også kaldet en skadesanmeldelse. Bemærk, at du skal kunne fremvise PIR rapporten i original form sammen med dit bagage-tag. Du skal kontakte flyselskabet eller den pågældende handlingagent i lufthavnen og få nødvendig dokumentation ifølge flyselskabets regler. For erstatning for mistet bagage bedes du kontakte dit forsikringsselskab for yderligere information.

Min bagage er forsinket – hvad gør jeg? 

Er din bagage forsinket, bedes du straks udfylde en PIR rapport i lufthavnen (Property Irregularity Report) – på dansk også kaldet en skadesanmeldelse. Bemærk, at du skal kunne fremvise PIR rapporten i original form sammen med dit bagage-tag. Du skal kontakte flyselskabet eller den pågældende handlingagent i lufthavnen og få nødvendig dokumentation ifølge flyselskabets regler. For erstatning for forsinket bagage bedes du kontakte dit forsikringsselskab for yderligere information.

Min bagage er ødelagt - hvad gør jeg?

Er din bagage ødelagt, bedes du straks udfylde en PIR rapport i lufthavnen (Property Irregularity Report) – på dansk også kaldet en skadesanmeldelse. Bemærk, at du skal kunne fremvise PIR rapporten i original form sammen med dit bagage-tag. Du skal kontakte flyselskabet eller den pågældende handlingagent i lufthavnen og få nødvendig dokumentation ifølge flyselskabets regler. For erstatning for ødelagt bagage bedes du kontakte dit forsikringsselskab for yderligere information, inden du forlader transitområdet.

Graviditet og flyvning. Kan jeg flyve som gravid?

Flyselskaber har forskellige regler for, hvornår du må flyve, hvis du er gravid. Vi henviser til hjemmesiden for det pågældende flyselskab samt anbefalinger fra din egen læge.
Du kan også læse om ”Gravide og udenlandsrejser” på sundhed.dk 

Må jeg medbringe medicin på min rejse?

Du må gerne medbringe medicin og medicinsk udstyr på flyrejsen. Bemærk at medicin ofte skal medbringes i original, ubrudt emballage, og at fremvisning af certifikat fra egen læge, recept og/eller kvittering for købet kan kræves. Flyselskaber har forskellige regler for, hvordan medicin skal medbringes. Vi henviser derfor til flyselskabets hjemmeside, hvor du kan læse mere om regler for medbragt medicin. Derudover henviser vi også til anbefalinger fra din egen læge. Via Apotek.dk kan du derudover bestille et “pillepas”. 

Handicapassistance. Kan jeg bestille assistance til kørestolsbruger i lufthavnen? 

Lufthavne kan tilbyde assistance til rejsende med handicap. Ansvaret for assistering af rejsende med handicap hører under den enkelte lufthavn i henhold til EU-forordningen. Den nødvendige assistance skal bestilles gennem dit flyselskab, og her henviser vi direkte til flyselskabet. 

Det er forskelligt fra flyselskab til flyselskab om Solfaktor kan hjælpe med at bestille assistance. Du er derfor velkommen til at kontakte Solfaktor, og vi vil her kunne fortælle dig, om det er muligt at tilføje den ønskede assistance til din bestilling, eller om du skal kontakte flyselskabet direkte.   

Kuffertmærkning. Skal jeg have kuffertmærkning på bagagen? 

Solfaktor tilsender ikke kuffertmærker, men vi opfordrer dig til at have et mærkat med navn og adresse på din kuffert. Har du ikke eget kuffertmærke med hjemmefra, så kan dette ofte findes i lufthavnen. 

Mellemlanding / flyskift. Kan der være flyskift på rejsen?

Når du bestiller en pakkerejse med fly hos Solfaktor, kan du også vælge en flyrejse med mellemlanding/flyskift. I disse tilfælde er tiden som er sat af til mellemlandingen/flyskiftet indkalkuleret således, at det er muligt for dig at nå fra det ene fly til det andet i den lufthavn, hvor du har din mellemlanding/flyskift. 

Mødetid i lufthavnen. Hvornår skal jeg være i lufthavnen?

Vi anbefaler at du er i lufthavnen senest 2 timer før take-off ved rejser inden for Europa og 3 timer ved oversøiske rejser.

Hvordan printer jeg boardingkort?

Har du checket ind online på flyselskabets hjemmeside, kan du herefter downloade boardingkort og printe dem ud. Checker du ind ved skranken i lufthavnen, får du udleveret boardingkort. Checker du ind i automaterne i lufthavnen, kan du fra automaten printe boardingkort og evt. bagagemærke.   

Navneændring / fejl i navn, køn eller titel. Jeg har skrevet forkert navn på min flybillet - hvad gør jeg?

Såfremt Solfaktor skal assistere med en navneændring koster dette som minimum et servicegebyr  foruden det gebyr som flyselskabet + billetudsteder opkræver. Ændring af bogstav eller navn på en flybillet kan dog aldrig garanteres, da det kommer an på flyselskabets regler. 

Ændring hos lavprisselskaber som Ryanair, Vueling, easyjet m.fl. kan ikke foretages af Solfaktor. Dette skal gøres direkte hos flyselskabet. Ved spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at kontakte Solfaktor.  

Såfremt det ikke er muligt at ændre navn/navne på en flybillet, skal du købe en helt ny flybillet for egen regning.

Ombooking. Kan jeg ændre i min flybillet?

Når du har bestilt din flybillet, kan den ikke ombookes omkostningsfrit. Kontakt Solfaktor  for mere information. Såfremt Solfaktor skal assistere med en ombooking koster dette som minimum et servicegebyr  foruden det gebyr som flyselskabet + billetudsteder opkræver samt eventuelle ekstraomkostninger, hvis flybilletten skulle vise sig at blive dyrere.

Ændring af en flybillet kan aldrig garanteres, da det kommer an på flyselskabets regler. 

Online check-in. Hvornår kan jeg lave online check-in? 

De fleste flyselskaber tilbyder online check-in, og flere og flere flyselskaber kræver ligefrem, at check-in foretages online hjemmefra for såvel ud- og hjemrejsen. Det være sig særligt lavprisselskaber som Ryanair, Easyjet, WizzAir mfl., men det kan også forekomme hos de regulære flyselskaber (såfremt du møder op i lufthavnen uden at have foretaget online check-in, kan flyselskabet opkræve gebyr for fysisk check-in, som du selv må afholde).
Vi henviser til flyselskabets hjemmeside vedrørende regler for online check-in, og nedenfor har du links til de mest populære flyselskabers regler for online check-in (hvis dit flyselskab ikke er nævnt nedenfor, henviser vi til flyselskabets hjemmeside).

Aegean Airlines : fra 48 timer før afrejse
Air France :  fra 30 timer før afrejse
Austrian Airlines : fra 47 timer før afrejse
Brussels Airlines : fra 24 time før afrejse 
Condor :  fra 24 timer før afrejse
Easyjet : fra 30 dage før afrejse  
Emirates : fra 48 timer før afrejse
Etihad Airways : fra 30 timer før afrejse
Eurowings : fra 72 timer før afrejse
KLM : fra 30 timer før afrejse
Lufthansa : fra 23 timer før afrejse
Norwegian : fra 24 timer før afrejse 
Qatar Airways : fra 48 timer før afrejse
Ryanair : fra 60 dage før afrejse
SAS : fra 30 timer før afrejse
Singapore Airlines : fra 48 timer før afrejse
SunExpress : fra 36 timer før afrejs
Swiss : fra 23 timer før afrejse
Tap Portugal : fra 36 timer før afrejse
Thai Airways : fra 24 timer før afrejse
TUI fly : fra 48 timer før afrejse
Turkish Airlines : fra 24 timer før afrejse
Vueling : fra 7 dage før afrejse
Wizzair : fra 30 dage før afrejse

Bemærk at online check-in ikke altid vil være muligt, hvis der for eksempel er udfordringer med flyselskabets hjemmeside mm. Er online check ind lukket, skal du checke ind i lufthavnen. Ovenstående online check-in tider er med forbehold for ændringer fra flyselskabets side, og vi henviser derfor altid til flyselskabets hjemmeside for gældende regler for check ind. 

Pas og visum. Skal jeg medbringe pas og visum på flysejsen?

Det er på eget ansvar, at pas, visum, udrejse- og vaccinationspapirer er i gyldig stand. Derfor skal du inden afrejse selv orientere dig vedrørende regler for pas og visum på din destination og eventuelle transitlande (f.eks. ved mellemlanding). For pas og visumregler henviser vi til udenrigsministeriets hjemmeside.

Pladsreservation. Kan jeg servere sæde?

Du kan ikke foretage pladsreservation ved online bestilling af din rejse hos Solfaktor. Hos visse flyselskaber kan pladsreservation foretages efter bestilling. Dette vil fremgå ved onlinebestilling af rejsen. Du skal selv foretage pladsreservationen på flyselskabets hjemmeside. Hertil skal du bruge det referencenummer, der fremgår under "Flyrejse" på din bookingreference. Bemærk at pladser ikke automatisk tildeles ved siden af hinanden. Ønsker du at sikre dig, at du kommer til at sidde sammen med dine medrejsende i flyet, så skal du foretage pladsreservation hos flyselskabet (evt. mod gebyr til flyselskabet). Skal Solfaktor foretage pladsreservation på dine vegne, vil dette blive pålagt et servicegebyr jf. vores betingelser samt eventuelt gebyr til flyselskabet.

Er vi garanteret sæder ved siden af hinanden?

Flyselskaber forsøger at placere passagerer på samme flyreference så tæt på hinanden som muligt, men det er ikke garanteret, at I kommer til at sidde ved siden af hinanden. Ønsker I at sidde samlet, henviser vi direkte til flyselskabets hjemmeside, hvor sædevalg kan tilkøbes. 

Taxfree. Kan jeg købe taxfree i lufthavnen/på flyet?

På flyvninger inden for EU sælges der ikke toldfri varer. Dog tilbyder visse flyselskaber stadig køb af varer ombord. Vi henviser til flyselskabets hjemmeside for kataloger og udvalg for varer, der kan købes ombord.

Ødelagt bagage. Min bagage er ødelagt - hvad gør jeg?

Er din bagage ødelagt, bedes du straks udfylde en PIR rapport i lufthavnen (Property Irregularity Report) – på dansk også kaldet en skadesanmeldelse. Bemærk, at du skal kunne fremvise PIR rapporten i original form sammen med dit bagage-tag. Du skal kontakte flyselskabet eller den pågældende handlingagent i lufthavnen og få nødvendig dokumentation ifølge flyselskabets regler. For erstatning for ødelagt bagage bedes du kontakte dit forsikringsselskab for yderligere information, inden du forlader transitområdet.