FAQ: Ofte stillede spørgsmål til hoteller
Velkommen til vores side om de oftest stillede spørgsmål (FAQ = Frequently Asked Questions) til hotellerne og hotelophold. Her finder du praktisk information til alt, hvad der har med dit hotelophold at gøre.
- Adresse - find vej til hotellet
- Aircondition
- All inclusive
- Babyseng
- Balkon/terrasse
- Bruseniche/badekar
- Børn
- Børneseng
- Check-ind
- Check-ud
- Depositum ved ferielejligheder
- Enkeltværelse
- Ekstra opredning
- Elevator
- Handicap-venlige værelser
- Halvpension
- Helpension
- Hotelkategorier
- Hotelvoucher
- Solfaktor vurdering
- Hårtørrer
- Internet/WIFI
- Køkkenfaciliteter i ferielejligheder
- Køleskab
- Minibar
- Morgenmad
- Måltider
- Opgradering/nedgradering af værelse
- Opholdsbevis
- Parkering
- Reception
- Rengøring
- Restaurant
- Roomservice
- Rygning
- SPA & wellness
- Sportsfaciliteter
- Støjgener
- Transport til og fra hotel
- Swimmingpool
- Udsigt
- Uspecificeret indkvartering
- Vaskeri/vaskemaskine
- Voksenhoteller
- Værdigenstande
- Værelsestyper
Ofte stillede spørgsmål om:
Adresse - Hvordan finder jeg vej til hotellet?
Når du har bestilt din rejse, så får du på den mail, som du har oplyst i forbindelse med bestillingen, en bekræftelse tilsendt med adresse, telefon og GPS-koordinater inkl. link til Google Maps. Det er alt, hvad du skal bruge for at finde vej til hotellet.
Vi anbefaler, at du hjemmefra har printet en vejbeskrivelse ud og indsat koordinaterne i din medbragte GPS (hvis du ankommer i egen bil eller lejebil fra lufthavnen). Såfremt du har svært ved at finde vej, så kan du altid ringe til hotellet (inden for åbningstid), og de vil på bedst mulige måde guide dig. Adressen vil også fremgå af det vedhæftede opholdsbevis/hotelvoucher. Har du bestilt transfer vil chaufføren have modtaget adressen.
Aircondition (A/C) - Er der aircondition på værelset?
Især i sommermånederne kan aircondition være en kærkommen ting på hotelværelset eller i din lejlighed. Det vil altid fremgå under afsnittet "Faciliteter" og i værelsesbeskrivelsen under det enkelte hotel, om der er aircondition på værelset eller i lejligheden.
Bemærk, at brugen af A/C kan blive opkrævet på stedet, da det ikke er alle hoteller, der tilbyder denne facilitet gratis. Nogle hoteller har kun periodevist åbent for A/C i løbet af sæsonen, og der kan ligeledes være steder, hvor det kun er på udvalgte tidspunkter af døgnet, at der er mulighed for A/C (oftest på dagens varmeste tidspunkter). Du kan opleve støj, når der er tændt for A/C'en, særligt på ekstra varme dage.
Er det ekstra varmt, så kan du komme ud for, at aircondition ikke kan følge med og køle som ønsket.
All inclusive - Kan jeg bestille ophold med halvpension, helpension eller All Inclusive?
Du kan flere steder tilkøbe halvpension, helpension eller all inclusive. Dette vil fremgå af hotelbeskrivelsen, og tilkøbet kan foretages, når du vælger dit værelse under hvert enkelt hotel. Her kan du også se prisen for tilkøbet.
Hvad dækker halvpension?
Ønsker du at tilkøbe halvpension, kan dette gøres, når du vælger dit værelse. Her vil også prisen per person fremgå. Bemærk at det ikke er på alle hoteller og ferieboliger, at du kan tilkøbe halvpension og muligheden vil derfor ikke være tilgængelig ved bestilling. Halvpension er som oftest morgen- og aftensmad, og hvor pensionen starter med aftensmad på dag 1 og slutter med morgenmad på den sidste dag. Drikkevarer er ikke inkluderet i halvpension.
Hvad dækker helpension?
Ønsker du at tilkøbe helpension, kan dette gøres, når du vælger dit værelse. Her vil også prisen per person fremgå. Bemærk at det ikke er på alle hoteller og ferieboliger, at du kan tilkøbe helpension, og muligheden vil derfor ikke være der ved bestilling. Helpension er som oftest morgenmad, frokost og aftensmad, og hvor pensionen starter med aftensmad på dag 1 og slutter med morgenmad på den sidste dag. Drikkevarer er ikke inkluderet i helpension.
Hvad dækker All Inclusive?
Solfaktor samarbejder med mange all-inclusive hoteller og du kan finde dem alle samlet under hoteltypen all-inclusive. Du kan også tilkøbe både halvpension, helpension og all-inclusive på mange hoteller. Dette vil fremgå af hotelbeskrivelsen, og tilkøbet kan foretages, når du vælger dit værelse under hvert enkelt hotel. Her kan du også se prisen for tilkøbet.
All inclusive er et nemt og ofte også prisbilligt alternativ for dig, som bare ønsker at slappe helt af på ferien. Mad og drikke er altid inkluderet i all inclusive, men udbud kan variere.
All inclusive indbefatter dagens hovedmåltider, lokale drikkevarer og diverse snacks på hotellet. All inclusive-konceptet bestemmes lokalt af hotellet og kan ændres løbende hen over sæsonen. Det aktuelle program får du ved ankomsten til hotellet. All inclusive inkluderer altid morgenmad, frokost og aftensmad (oftest i hotellets buffetrestaurant), snacks som f.eks. is og et udvalg af lokale drikkevarer (ofte på bestemte tidspunkter). Hvis
Normalt laves drinks af lokalproduceret alkohol, og det vil oftest være vodka, gin og rom. På de allerfleste hoteller indgår ikke importerede drikkevarer, cocktails, friskpresset juice eller italiensk kaffe og lignende i all inclusive-konceptet. Drikkevarer serveres ofte i plastikglas af sikkerhedsmæssige årsager. Bor du på et lejlighedshotel og har all inclusive, så er det forventeligt at køleskab og køkkenet/kitchenette er aflåst/ikke muligt at benytte.
Måltider og drikkevarer i forbindelse med all inclusive gælder ud fra den ordinære check-in-tid (ofte fra kl. 15 el. 16) og slutter ved den ordinære check-out-tid. Som all inclusive-gæst får du oftest et armbånd ved indtjekning på hotellet, som skal bæres under hele ferien for at få adgang til all inclusive.
Aldersgrænse for alkoholrige drikkevarer er min. 18 år. I lavsæsonen, når og hvis hotellet har et mindre antal gæster, kan udvalget af mad og drikke samt diverse faciliteter være begrænsede, og måltiderne kan bestå af en fast menu i stedet for buffet.
Hvis du har bestilt et ophold med all inclusive (uanset om det er light, plus eller andet), så er det ikke altid, at alle hotellets barer og/eller restauranter er inkluderet i deres all inclusive-koncept – disse vil du betale ekstra for på stedet, hvis du ønsker at benytte disse.
Babyseng - Er der babyseng på værelset?
Har du din baby med på ferie, ønsker du måske at have en babyseng på værelset. Under det enkelte hotel vil det stå, om der er mulighed for babyseng på værelset. Vil du besøge et hotel eller en feriebolig, hvor det i beskrivelsen ikke står, om der kan stilles en babyseng ind på værelset, bedes du kontakte Solfaktor. Der kan forekomme et servicegebyr på leje af babyseng.
Balkon/terrasse - Er der balkon/terrasse?
Det vil altid fremgå af hotelbeskrivelsen og værelsesbeskrivelsen, hvis der er balkon eller terrasse på de værelser, som vi tilbyder på det enkelte hotel. Ønsker du at sikre dig, at der er balkon eller terrasse på dit hotelværelse eller din feriebolig, skal du vælge et værelse med balkon eller terrasse under bestillingen. På visse hoteller og ferieboliger har alle værelser enten balkon eller terrasse. Dette vil fremgå af hotelbeskrivelsen og/eller værelsesbeskrivelsen. Bemærk, at der kan være stor forskel på størrelsen af balkon og/eller terrasse.
Bruseniche/badekar - Kan jeg vælge mellem bruseniche eller badekar?
Alle hotelværelser og ferieboliger, du finder hos Solfaktor, har enten bruseniche eller badekar med bruser på værelset. Har du særønsker i forhold til bruseniche eller badekar bedes du skrive din anmodning på engelsk under bestilling af opholdet.
Forespørgsler kan ikke garanteres, men hotellet vil gøre sit bedste for at imødekomme dine ønsker ved ankomsten. Du vil ikke få skriftlig tilbagemelding på dit ønske, hvorfor vi anbefaler, at du kontakter hotellet via "Min Booking" eller på mail efterfølgende.
Børn - Er børn velkomne på hotellet og ferielejligheder?
Hos Solfaktor er børn i udgangspunktet altid velkomne på alle hoteller. Vi har også et rejsetema som hedder "Adults only", og her har vi udvalgt en række hoteller, hvor hotellet ikke modtager gæster under alderen 12 til 18 år. Den specifikke aldersbegrænsning vil fremgå af hotelbeskrivelsen, og vi tager forbehold for ændringer fra hotellets side.
Børneseng - Er der barneseng på værelset?
I visse tilfælde kan du finde værelser med børnesenge til børn på 2 til 12 år. De fleste steder vil der dog i stedet være en opredning til børnene enten på en sovesofa eller en transportabel seng, der vil blive stillet ind på hotelværelset/ferielejligheden.
Check-in - Hvornår skal jeg checke ind?
Tidspunkt for check-in fremgår af den booking-reference du har modtaget ved bestilling. Det vil også fremgå på opholdsbeviset/hotelvoucheren. Oftest vil det være fra kl. 15 om eftermiddagen. Har du købt en rejse med fly, vil flytiderne automatisk blive sendt til hotellet i tilfælde af sen ankomst. Er dine flytider blevet ændret, så du ankommer tidligere eller senere end planlagt, bedes du kontakte hotellet. Kontaktoplysningerne fremgår på din booking-reference samt dit opholdsbevis/hotelvoucher. Det gælder også, hvis du skulle ankomme en dag senere.
Har du bestilt hotelophold alene, og har du sen ankomst, bedes du give hotellet besked straks efter bestilling. Planlægger du at ankomme tidligere til hotellet, end det tidspunkt der er angivet til check-in på din booking-reference, kan du i langt de fleste tilfælde melde din ankomst i hotellets reception og bede dem om at opbevare din bagage indtil værelset er klart. I mellemtiden vil du i langt de fleste tilfælde kunne benytte dig af hotellets faciliteter (for eksempel poolen) medmindre du får besked på andet af hotellets personale.
Check-out - Hvornår skal jeg checke ud?
Tidspunkt for check-ud fremgår af din booking-reference samt opholdsbeviset/hotelvoucheren. Oftest vil det være senest kl. 12. Ønsker du at checke ud tidligere end f.eks. kl. 07 om morgenen aftales dette med personalet i hotellets reception. Ønsker du senere check-out end det tidspunkt, der fremgår på din bekræftelse, skal dette også aftales med personalet i hotellets reception, såfremt det er muligt at checke ud senere (evt. mod gebyr).
Depositum ved ferielejligheder - Skal jeg betale depositum ved ferielejligheder?
I visse tilfælde opkræves et depositum, når du har booket en ferielejlighed. Depositummet betales ved ankomst og tilbagebetales ved afrejse såfremt ferielejligheden efterlades i samme stand som ved ankomst.
Enkeltværelse - Kan jeg bestille et enkeltværelse?
Skal du bruge et enkeltværelse, vil det fremgå under afsnittet "Værelser" på hvert enkelt hotel, om det er muligt at bestille et enkeltværelse. Det er ikke alle hoteller, der har enkeltværelser. Du kan se tilgængelige værelsestyper på hotellerne ved at klikke på "Fortsæt" i søgeboksen på hotelsiden.
Ekstra opredning - Er en ekstra opredning mulig?
Du kan på mange hoteller og ferielejligheder bestille en opredning eller to på dit værelse. På hotelsiden vil det under afsnittet "Værelser" fremgå hvilke værelsestyper, der er, og hvor mange personer, der kan/skal være på værelset.
Elevator - Er der elevator?
Såfremt der er elevater på hotellet vil det fremgå af hotelbeskrivelsen og/eller under afsnittet "Faciliteter".
Handicap-venlige værelser - Kan jeg bestille handicap-venlige værelser?
Mange af de hoteller, vi samarbejder med, er ikke handicap-venlige f.eks. på grund af niveauforskelle, trapper mm. Derudover er flere af hotellerne indrettet i fredede bygninger, og derfor er det ikke altid, at der kan tilbydes handicap-venlige værelser, da reglerne for, hvad hotellerne må og kan bygge af handicap-venlige faciliteter er begrænsede.
Solfaktor kan ikke garantere, at det ønskede hotel har handicap-venlige værelser, og derfor bedes du kontakte os inden bestilling.
Halvpension - Hvad dækker halvpension?
Ønsker du at tilkøbe halvpension, kan dette gøres, når du vælger dit værelse. Her vil også prisen per person fremgå. Bemærk at det ikke er på alle hoteller og ferieboliger, at du kan tilkøbe halvpension og muligheden vil derfor ikke være tilgængelig ved bestilling. Halvpension er som oftest morgen- og aftensmad, og hvor pensionen starter med aftensmad på dag 1 og slutter med morgenmad på den sidste dag. Drikkevarer er ikke inkluderet i halvpension.
Helpension - Hvad dækker helpension?
Ønsker du at tilkøbe helpension, kan dette gøres, når du vælger dit værelse. Her vil også prisen per person fremgå. Bemærk at det ikke er på alle hoteller og ferieboliger, at du kan tilkøbe helpension, og muligheden vil derfor ikke være der ved bestilling. Helpension er som oftest morgenmad, frokost og aftensmad, og hvor pensionen starter med aftensmad på dag 1 og slutter med morgenmad på den sidste dag. Drikkevarer er ikke inkluderet i helpension
Hotelkategorier - Hvad er hotelkategorier?
Under hvert hotel finder du under afsnittet "Faciliteter" hotellets officielle kategori. Bemærk at det er landenes egne officielle kategorier, og der derfor kan være afvigelser ift. kategorier landene imellem. Du kan opleve at visse steder ikke har nogen officiel kategorisering, f.eks. ved ferielejligheder, da kategorisering i udgangspunktet kun gælder for hoteller.
Hotelvoucher - Hvor finder jeg min hotelvoucher?
Når du har bestilt din rejse modtager du en mail med din booking-reference. Til denne mail vil der være vedhæftet et opholdsbevis som pdf. Opholdsbeviset fungerer ligeledes som din hotelvoucher. Opholdsbeviset/hotelvoucheren skal du printe ud og aflevere i receptionen ved check-in.
Solfaktor vurdering - Hvad er forskellen på hotelkategori og Solfaktors vurdering?
Under hvert hotel finder du hotellets officielle kategori. Bemærk at det er landenes egne officielle kategorier, og der derfor kan være afvigelser ift. kategorier landene imellem.
Foruden de officielle vurderinger har vi hos Solfaktor valgt at lave vores egen vurdering på udvalgte hoteller. Det er en subjektiv vurdering af hotellet, ferielejligheden eller villaen. Den vil oftest læne sig op af eller være identisk med den officielle stjernekategorisering, men hvis vi mener, at hotellet, ferielejligheden eller villaen fortjener en bedre vurdering (eller det modsatte) end den officielle, så vil det stå markeret i "Solfaktors vurdering " i beskrivelsen.
Du kan opleve at visse steder ikke har nogen officiel kategorisering, f.eks. ved ferielejligheder, da kategorisering i udgangspunktet gælder for hoteller.
Hårtørrer - Er der hårtørrer på værelset/i lejligheden?
Hvis der er hårtørrer på værelset vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen.
Internet/WIFI - Er der internet/WIFI på hotellet/i lejligheden?
Hvis der er internet/WiFi på værelser og/eller fællesarealer vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen. Bemærk at der på visse hoteller og i visse ferielejligheder opkræves betaling for internet/WiFi. Dette vil fremgå under hotelbeskrivelsen og/eller værelsesbeskrivelsen og/eller "Faciliteter".
Bemærk at der kan være stor forskel på kvaliteten af WiFi-forbindelse på et hotel - som oftest, hvis denne facilitet tilbydes, vil den være hurtigst i og omkring lobbyen/receptionen.
Du kan ikke forvente samme standard WiFi, som vi er vant til i Skandinavien.
Køkkenfaciliteter i ferielejligheder - Hvad er der i en ferielejlighed?
Har du bestilt en rejse, hvor du skal bo i ferielejlighed med køkken, vil det fremgå under afsnittet "Værelser" hvilke køkkenfaciliteter, der er i ferielejligheden. Bemærk at du ikke kan forvente, at køkkenudstyret er tilsvarende det, som du har derhjemme. Der findes f.eks. ikke basisvarer som salt, peber, olie, sukker, rengøringsmidler og lignende. Du kan heller ikke regne med, at der findes køkkenredskaber som f.eks. æggedelere, gode kokkeknive, vinglas, viskestykker og klude. Det er heller ikke sikkert, at der findes opvaskemiddel og opvaskebørster, så dette bør du medbringe hjemmefra, eller købe inden du ankommer til ferielejligheden. Bemærk at det kan være en god idé at medbringe toiletpapir, når du skal bo i ferielejlighed.
Køkkenet består normalt af to eller fire kogeplader og køleskab. Hvis der ved ankomst til boligen ikke er det rette antal bestik, glas stole m.m., bedes du med det samme henvende dig dér, hvor du har fået nøglerne udleveret, så udlejeren kan udbedre manglen.
Sengetøj og håndklæder: Hvis ikke andet står anført under hotelbeskrivelsen er sengetøj og håndklæder inkluderet i prisen. Hvis sengetøj og håndklæder skal forudbestilles, bør du bestille det samtidig med dit ophold. Hvis du bestiller ophold længere end en uge, vil der som regel være (et obligatorisk) skift af linned om lørdagen eller midtvejs i dit ophold.
Køleskab - Er der køleskab på værelset/i lejligheden?
I ferielejligheder med køkken vil der altid være køleskab. På hotelværelser er der i udgangspunktet ikke noget køleskab medmindre det fremgår under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen.
Minibar - Er der minibar på værelset?
Er der minibar på værelset vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen.
Morgenmad - Er morgenmad inkluderet i opholdet?
På flere og flere hoteller er morgenmaden ikke inkluderet. Dette kan du se, når du vælger dit værelse. I visse tilfælde kan morgenmaden være et tilkøb, og her vil du, når du vælger værelse, kunne vælge at tilkøbe morgenmad og se prisen. Morgenmaden vil starte på feriens anden dag og slutte på feriens sidste dag (dog ikke i ferielejligheder) medmindre andet er anført.
Måltider - Hvilke måltider kan jeg tilkøbe?
Du kan bestille halvpension, helpension eller All Inclusive i selve bestillingen, såfremt hotellet tilbyder det.
Opgradering/nedgradering af værelse - Kan jeg opgradere/nedgradere mit værelse?
Ønsker du at opgradere eller nedgradere dit værelse efter bestilling kan dette i visse tilfælde godt lade sig gøre, såfremt den ønskede værelsestype du ønsker, er ledig. Opgraderinger eller nedgraderinger pålægges et servicegebyr samt den eventuelle ekstraomkostning der måtte være.
Opholdsbevis - Hvilket dokument fra Solfaktor skal jeg vise ved check-in?
Når du har bestilt din rejse modtager du en mail med din booking-reference. Til denne mail vil der være vedhæftet et opholdsbevis som pdf. Opholdsbeviset fungerer som din hotelvoucher. Denne hotelvoucher skal du printe ud og aflevere i receptionen ved check-in.
Parkering - Er der parkering?
Har du bestilt billeje til din ferie, skal bilen naturligvis også parkeres. Såfremt hotellet eller ferielejlighederne råder over parkeringspladser, vil dette være anført under beskrivelsen og/eller "Faciliteter".
Bemærk at der visse steder vil blive opkrævet et servicegebyr for parkering (betales på stedet). Parkeringspladsen kan i visse tilfælde også være placeret et stykke fra hotellet. Såfremt det er tilfældet, vil det fremgå af beskrivelsen.
Er der ikke parkering på hotellet eller ved ferielejlighederne, skal du benytte dig af offentlig parkering (ofte mod betaling). Kontakt eventuelt hotellet/ferielejligheden direkte via "Min Booking " (efter bestilling) eller på mail for information om de forskellige muligheder.
Reception - Er der reception?
Såfremt hotellet har en reception, vil dette fremgå under "Faciliteter". I receptionen kan du stille spørgsmål om værelser og også spørge til praktiske ting som rengøring, udskiftning af toiletpapir, håndklæder, med mere. Har du brug for inspiration til, hvad du kan opleve i lokalområdet, eller mangler du et godt tip til en god restaurant i nærheden af hotellet er receptionen altid et godt sted at spørge.
Rengøring - Bliver der gjort rent på værelset/i lejligheden?
På hoteller vil der i udgangspunktet - hvis ikke andet fremgår - blive gjort rent på værelset hver dag. I ferielejligheder er det anderledes og her vil det fremgå af beskrivelsen. I udgangspunktet er det således, at der i ferielejligheder ikke vil blive gjort rent i løbet af opholdet, og at der på stedet kan blive opkrævet et beløb til slutrengøringen. Har du spørgsmål til rengøringen, kan du altid henvende dig i receptionen, eller hos Solfaktor inden du booker.
Restaurant - Er der restaurant?
Hvis der er restaurant på hotellet eller ved ferielejlighederne vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller beskrivelsen af hotellet eller ferielejligheden. I visse beskrivelser kan der også være uddybende informationer om restauranten, hvis vi har fundet den særlig god. Er dette tilfældet, vil hotellet som regel også kunne findes i det rejsetema, som hedder "Mad og vin". Bemærk at restauranter i Sydeuropa generelt serverer aftensmad senere end i Skandinavien (ofte åbner de klokken 19:00-19:30).
Roomservice - Kan jeg bestille roomservice?
Tilbyder hoteller eller ferielejlighederne roomservice, vil dette fremgå under "Faciliteter". Bemærk at roomservice pålægges et servicegebyr.
Rygning - Må jeg ryge på værelset/i lejligheden?
Medmindre det fremgår meget tydeligt af værelsesbeskrivelsen, må der ikke ryges på værelserne eller i ferielejlighederne. Visse steder kan du få et værelse, hvor der må ryges, og her skal du henvende dig i receptionen ved ankomst. Hos Solfaktor kan du ikke bestille ryger-værelser til din ferie. Der må oftest gerne ryges på terrassen eller balkonen, men vi anbefaler, at du spørger om reglerne ved check-ind. På alle hoteller og ferielejligheder vil der i udgangspunktet være udendørs-arealer, hvor der gerne må ryges. Husk at tage hensyn til de andre gæster.
SPA & wellness - Er der spa & wellness på hotellet?
Er der SPA & Wellness faciliteter på hotellet eller ved ferielejlighederne vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller beskrivelsen. Ønsker du nærmere information omkring hvilke behandlinger, der er i de enkelte SPA & wellness centre, henviser vi til hotellets hjemmeside før ankomst og receptionen efter check-ind.
Sportsfaciliteter - Er der sportsfaciliteter på hotellet?
Er der sportsfaciliteter ved hotellet eller ferielejligheden vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller beskrivelsen.
Støjgener - Hvordan skal jeg forholde mig ved støjgener under opholdet?
Det er yderst sjældent, at gæsterne påtaler støj under en ferie med Solfaktor. Men det er svært at helgardere sig, selvom vi i størst mulige omfang forsøger at beskrive i hotelteksten, hvis der er noget, som du som gæst skal være opmærksom på hvad angår støj.
Uanset om du bor ved kysten, i baglandet eller i byen, så kan det forventes, at du i løbet af dagen vil kunne bemærke forbipasserende trafik, hvis hotellet ligger tæt ved en større eller mindre vej.
Det kan også være, at du i højsæsonen og skolernes ferier vil høre mere børnelatter end ellers ved swimmingpoolen, og i ”bryllupssæsonen” kan du være tilskuer til et eller flere bryllupper, der afholdes på dit hotel. Det kan være både storslået og et kulturelt indslag at være vidne til, og hotellerne gør alt, hvad de kan for at minimere støjgenerne overfor hotellets øvrige gæster.
Skulle du mod forventning opleve konstante eller længerevarende støjgener på din ferie, opfordrer vi dig til straks at henvende dig i receptionen eller direkte hos Solfaktor.
Swimmingpool - Er der swimmingpool?
Langt størstedelen af hotellerne og ferielejlighederne hos Solfaktor har en pool. Såfremt der ikke er en swimmingpool, vil dette fremgå klart af hotelbeskrivelsen. I vores "City-hideaways" program, har vi dog valgt, at det ikke er et krav, at der er swimmingpool ved hoteller og ferielejligheder.
Bemærk at udendørs swimmingpools kan være sæsonlukkede. Lavsæson er typisk fra oktober til og med april for de fleste rejsemål i Sydeuropa - på nær vinterdestinationer som Madeira og de kanariske øer. For Thailand er det næsten med omvendt fortegn (højsæson er typisk fra oktober til april) - dog kan der være differencer alt efter rejsemålet. Hvis du vil have garanti for en åben swimmingpool, så skal du kontakte hotellet/ferielejligheden direkte. Solfaktor kan ikke give garanti for en åben swimmingpool, da dette afhænger af sæson, vejrforhold, reparationer mm.
Flere hoteller kræver benyttelse af badehætte, når du bruger swimmingpoolen. Det kan alt efter land og rejsemål være et lovkrav at benytte badehætte, og personalet i receptionen på disse hoteller udleverer eller sælger badehætter, såfremt du ikke selv har medbragt en på rejsen.
Transport til og fra hotel - Er der inkluderet transport fra lufthavn til hotel?
Der er ikke inkluderet transport tur/retur til hotel/ferielejligheden.
Vi anbefaler i udgangspunktet altid, at du lejer en bil på din ferie eller bestiller en transfer. Bestiller du ”hotelophold” gennem Solfaktor, skal du selv sørge for transport til destinationen. Bestiller du en pakkerejse med Solfaktor, kan du i forbindelse med din online-booking tilkøbe en transfer eller billeje, hvis dette tilbydes på destinationen.
Taxi, togbillet, busbillet eller andet, er noget du selv skal bestille.
Her henviser vi blandt andet til til Suntranfers eller Rome2Rio. Bemærk at begge tjenester ikke er Solfaktor samarbejdspartnere.
Udsigt - Kan jeg bestille en specifik udsigt fra værelset/lejligheden?
Ønsker du en speciel udsigt på din ferie - det kan fx være udsigt til havet eller udsigt til bjergene, så vil du ved bestilling kunne vælge at tilkøbe et værelse med udsigt, såfremt dette tilbydes.
I selve bestillingen vil du kunne se, om værelset med den udsigt du ønsker, er ledigt i den periode, hvor du gerne vil rejse.
Bemærk at værelser med for eksempel havudsigt ofte vil koste ekstra, og prisen vil fremgå per person under bestillingen.
Uspecificeret indkvartering - Kan jeg bestille uspecificeret indkvartering?
Hos Solfaktor finder du ikke rejser med uspecificeret indkvartering på hoteller, som man kender det fra charterbureauer. Alle steder er udvalgt, så kvalitet og pris hænger sammen. Du kan opleve at visse steder ikke har nogen officiel kategorisering, f.eks. ved ferielejligheder, da kategorisering i udgangspunktet gælder for hoteller.
Vaskeri/vaskemaskine - Er der vaskeri/vaskemaskine?
Såfremt der er vaskeri eller vaskemaskine på hotellet vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen. Bemærk at brug af vaskeri eller vaskemaskine kan blive pålagt et servicegebyr, som betales på stedet.
Voksenhoteller - Kan jeg bestille et voksenhotel, hvor børn ikke er velkomne?
Ønsker du at holde ferie på et hotel eller i en ferielejlighed, hvor der ikke er børn, har vi også hoteller for voksne, som du finder under rejsetemaet "Adults only ".
Her er den vejledende aldersgrænse for børn typisk mellem 12 og 18 år. Den præcise aldersgrænse vil fremgå af hotelbeskrivelsen.
Bemærk dog at hoteller ifølge loven ikke må nægte børn adgang, og at betegnelsen "voksenhoteller" derfor aldrig kan være en 100 % sikkerhed for, at der ikke er børn på hotellet.
Værdigenstande - Hvordan passer jeg på mine værdigenstande under opholdet?
Vi anbefaler dig naturligvis at passe godt på dine værdigenstande. Hotellerne og ferielejlighederne har ofte en safety-boks i receptionen, og der kan også være en safetyboks på dit værelse og/eller ferielejligheden. Dette vil fremgå under "Faciliteter".
Værelsestyper - Hvilken værelsestype kan jeg vælge?
Under "Værelser" kan du se hvilke værelsestyper, der er, og ofte også hvilke faciliteter/ting du kan finde på værelset såsom aircondition, hårtørrer på badeværelset, TV med mere. Her kan du også se, hvor mange personer der mindst skal være på et værelse eller i en ferielejlighed, og hvor mange personer der maksimum kan være.
Hvilke faciliteter er der på mit værelse/i min lejlighed?
Under "Faciliteter" og/eller i værelsesbeskrivelsen vil der fremgå, hvilke faciliteter der er på værelset/i lejligheden.
Hvor mange personer er der plads til på værelset?
På hotelsiden vil det under afsnittet "Værelser" fremgå hvilke værelsestyper, der er, og hvor mange personer, der kan/skal være på værelset. Når du laver en søgning på bestemte datoer, vil der komme de værelsestyper frem, der kan rumme det ønskede antal personer.