- Kundeservice
- FAQ
- FAQ transfer
FAQ: Ofte stillede spørgsmål til transfer
Velkommen til vores side med generel information (FAQ = Frequently Asked Questions) om transfer med Solfaktor. Her finder du de hyppigst stillede spørgsmål og praktisk information om din transfer.
Solfaktor formidler transfer gennem Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS. Afhentning og aflevering sker i den lufthavn, som du ankommer til og afrejser fra og tilpasses dine valgte flytider. På selve destinationen/rejsemålet benytter Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS sig af lokale leverandører.
Hos Solfaktor kan du bestille 4 forskellige typer af transfer:
- Delt transfer i en stor bus med stop undervejs
- Delt transfer i en mindre shuttlebus med stop undervejs
- Privat transfer i shuttlebus direkte til hotellet
- Privat transfer i taxi direkte til hotellet
Læs mere om delt og privat transfer nedenfor.
Bemærk at du ikke på alle rejsemål kan forvente at få valget mellem alle 4 typer af transfers, da de ikke automatisk er tilgængelige på alle rejsemål.
Har du bestilt transfer skal du printe din voucher hjemmefra og medbringe den på ferien, da den skal fremvises chaufføren. Du skal tjekke, at alle oplysninger på din voucher er korrekte!
- Afhentning i lufthavnen (pick-up point)
- Afhentning på hotellet og kørsel til lufthavnen
- Annullering/afbestilling
- Bagage/specialbagage
- Børn
- Børnesæder
- Delt transfer
- Flyforsinkelse/ændringer af flytider
- Forsinket bagage
- Overdragelse af transfer
- Privat transfer
- Rygning og alkohol
- Ventetider
- Voucher
- Ændringer
Er der inkluderet transport fra lufthavn til hotel?
Der er ikke inkluderet transport tur/retur fra lufthavn til hotel/ferielejligheden.
Når du bestiller en pakkerejse med Solfaktor, kan du i forbindelse med din online-booking tilkøbe en transfer, så du kommer nemt og sikkert fra lufthavnen til dit hotel. Solfaktor formidler transfer gennem Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS. Afhentning og aflevering sker i den lufthavn, som du ankommer til og afrejser fra og tilpasses dine valgte flytider. På selve destinationen benytter Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS sig af lokale leverandører.
Afhentning / mødested i lufthavnen (pick-up point) - Hvad skal jeg gøre ved ankomst i lufthavnen?
Når du er landet, skal du have fundet din chauffør/dit opsamlingssted, inden for et angivet tidsrum (typisk 90 min.). De informationer, du skal bruge, står på din voucher.
Husk at medbringe din voucher samt billedlegitimation, som skal forevises føreren af bilen/bussen.
Hvor bliver jeg afhentet i lufthavnen?
Alle informationer om afhentning / mødested i lufthavnen står i den voucher, som du har modtaget som en vedhæftet PDF-fil, da du bestilte din rejse. Du skal læse din voucher meget grundigt igennem, inden du rejser på ferie.
De oplysninger om afhentning / mødested, som fremgår af din voucher, vil afhænge af, hvilken type transfer du har bestilt. Her vil der også være informationer om, hvor lang tid der må gå, inden du har fundet enten dit mødested eller din chauffør.
Har du bestilt en delt transfer, skal du gå til det mødested, der er angivet på din voucher. Har du bestilt privat transfer, vil der være en chauffør, som venter på dig med et skilt påtrykt navnet på den, der står som bestiller af rejsen.
OBS: Er du forsinket, så er det dit eget ansvar at ringe til transferselskabet og give besked om forsinkelsen. De kontaktoplysninger, som du skal bruge, står på din voucher. Giver du ikke besked om forsinkelser i god tid, vil du blive kategoriseret som en no-show, og din transfer samt mulighed for refundering vil være gået tabt. Typisk skal du have fundet mødestedet eller din chauffør senest 90 min. efter, at du er landet. Dine præcise vilkår fremgår af din voucher.
Jeg kan ikke finde min transfer i lufthavnen – hvad gør jeg?
Har du besvær med at finde chaufføren eller opsamlingsstedet, skal du benytte dig af det nødnummer, der står på din voucher.
Afhentning på hotellet og kørsel til lufthavnen - Hvornår bliver jeg afhentet på hotellet på afrejsedagen?
Alle informationer om afhentning på dit hotel samt aflevering i lufthavn står i den voucher, som du har modtaget som en vedhæftet PDF-fil, da du bestilte din rejse. Du skal læse din voucher meget grundigt igennem, inden du rejser på ferie. De oplysninger om afhentning, som fremgår af din voucher, vil afhænge af, hvilken type transfer du har bestilt.
Har du bestilt en delt shuttlebus, skal du ofte hente pick-up information og tidspunkt online via ”check pickup”. Er dette tilfældet, vil det stå noteret i din transfervoucher.
Har du bestilt privat transfer, vil der i din voucher stå noteret et specifikt tidspunkt for, hvornår transferen vil hente dig på hotellet.
OBS. Er du forsinket er det dit eget ansvar at ringe til transferselskabet og give besked om forsinkelser.
Afhentningstidspunktet er tilpasset således, at du er i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Ved oversøiske rejser afhentes du, så du er i lufthavnen senest 3 timer før afrejse.
Jeg skal til lufthavnen og min transfer er ikke dukket op – hvad gør jeg?
Hvis din transfer ikke er ankommet senest 15 min efter det tidspunkt, som er bekræftet på din voucher, og du har fulgt den procedure, der er angivet på din voucher (kontaktet leverandøren pr. telefon), skal du finde en alternativ transport til lufthavnen. Du skal gemme kvitteringer på alle omkostninger, såfremt du vil stille krav mod leverandøren og/eller formidleren Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS. Disse kvitteringer samt dokumentation af opkaldsliste skal sendes til Solfaktor, som vil foretage en undersøgelse og refundere dine ekstraomkostninger, såfremt du får medhold i dit krav. Omkostningerne må aldrig overstige prisen på, hvad en lokal taxa ville koste på ruten, der skal tilbagelægges.
Solfaktor, Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS eller leverandøren af din transfer tager ikke ansvar for ekstraomkostninger, såfremt du ikke når dit fly.
Jeg nåede ikke min transfer fra hotellet til lufthavnen! – hvad gør jeg?
Er du forsinket, er det dit eget ansvar at ringe til transferselskabet og give besked om forsinkelser. De kontaktoplysninger, som du skal bruge, står på din voucher. Giver du ikke besked om forsinkelser i god tid, vil du blive kategoriseret som en no-show, og din transfer samt mulighed for refundering vil være gået tabt. Typisk skal du have fundet mødestedet eller din chauffør 10 minutter inden tidspunktet, som fremgår af din voucher. De præcise vilkår fremgår af din voucher.
Annullering/afbestilling - Kan jeg afbestille min transfer?
En transfer kan i de fleste tilfælde afbestilles op til 72 timer før ankomst/afrejse. Transferen vil blive refunderet mod et servicegebyr .
Et no-show (hvis du ikke møder op) vil blive defineret som en annullering/afbestilling.
Annullering skal foretages skriftligt til Solfaktor på info@solfaktor.dk.
Bagage/specialbagage - Kan jeg medbringe specialbagage i transferen?
Planlægger du at medbringe ekstra bagage eller specialudstyr som f.eks. sportsudstyr, golfudstyr, surfboard, elektriske kørestole, barnevogne, cykler m.m. er du selv ansvarlig for transfer af dette fra lufthavnen til hotellet og retur. På visse rejsemål kan det forekomme, at du skal betale et gebyr for transfer af specialudstyr, og transporten skal ofte bestilles hjemmefra samtidig med bestilling af rejsen.
Kontakt Solfaktor hvis du planlægger at medbringe ekstra bagage, større bagage end de tilladte mål eller specialudstyr, og vi vil undersøge mulighederne og vende tilbage til dig. Vi kan ikke garantere, at dette er muligt, men vi undersøger gerne dette med vores samarbejdspartner og vender tilbage til dig. Bemærk at ekstra betaling kan forekomme, såfremt det er muligt og derudover vil et servicegebyr til Solfaktor skulle betales.
Børn
Børn under 14 år skal følges af en voksen. Hos visse leverandører opkræves der også betaling for børn under 2 år.
Børnesæder - Hvordan bestiller jeg barnesæde til transfer?
Leverandøren af transferen vil bestræbe sig på at opfylde alle lovpligtige krav og forholdsregler gældende i forhold til børnesæder. Har du bestilt en transfer, hvor du skal bruge børnesæder, er det dit eget ansvar at kontakte Solfaktor og vi vil hjælpe med at få bekræftet de ønsker til børnesæder, som du har, hvis dette er muligt. Børnesæder er mod ekstra betaling samt et servicegebyr til Solfaktor.
Delt transfer - Kan jeg bestille delt transfer?
Du kan tilføje delt transfer under bestilling af din pakkerejse, hvis delt transfer er tilgængelig på rejsemålet.
En delt transfer kan enten være i en stor eller lille bus. Du skal møde op senest 10 minutter før afgang. Der er flere passagerer, og bussen kører derfor ikke direkte fra lufthavnen til dit hotel, men skal typisk stoppe undervejs, for at sætte andre passagerer af. Det samme gælder når du afhentes på hotellet og skal tilbage til lufthavnen. Tiderne er altid afpasset i forhold til din flyrejse.
Ved en delt transfer har leverandøren ikke noget ansvar for at tjekke, om du er forsinket. Du skal derfor selv orientere leverandøren om alle forsinkelser på det telefonnummer, der står anført på din voucher. Leverandøren vil så i de fleste tilfælde kunne ændre din booking, så du kommer med den næste afgang. Evt. ekstraomkostninger skal du selv afholde.
Kan vi sidde ved siden af hinanden i delt transfer?
Bestiller du transfer i delt bus eller minivan/shuttlebus, er der ikke garanti for, at I kan sidde sammen.
Flyforsinkelse/ændringer af flytider - Jeg er forsinket, hvad gør jeg?
Du kan komme ud for forsinkelser på din rejse. Det kan for eksempel være på grund af flyforsinkelse/ændring af flytider. I højsæsonen kan der også forekomme ventetider enten ved bagagebåndet, sikkerhedstjek m.m.
Er du forsinket, eller er dine flytider blevet ændret, er det dit eget ansvar at give leverandøren besked. Bemærk at der er forskel på delt og privat transfer. Kontaktoplysningerne står i din voucher. Eventuelle ændringer skal accepteres og bekræftes af leverandøren af din transfer.
Medmindre du har kontaktet leverandøren af din transfer om eventuelle forsinkelser, vil chaufføren ikke vente længere end det antal minutter, der er angivet på din voucher (typisk 90 minutter). Er forsinkelsen længere end den tid, som står anført i din voucher (typisk 90 minutter), kan leverandøren kategorisere dig som no-show, og der vil ikke være mulighed for refundering, og du skal selv sørge for ny transport.
Ved privat transfer har chaufføren dine flyinformationer, så der tages hensyn til flyforsinkelser op til 3 timer. Det er dog stadig dit ansvar at give leverandøren besked om ændrede flytider.
Leverandøren bestræber sig altid på at imødekomme forsinkelser og ændringer. Der kan forekomme ekstraomkostninger i forhold til ændringer og flyforsinkelser. Disse omkostninger skal du selv afholde, såfremt du ikke har underrettet leverandøren.
Forsinket bagage - Min bagage er forsinket, hvad gør jeg?
Er din bagage forsinket, skal du stadig opfylde de krav, der er til transfer ifølge din voucher. Det vil sige, at du skal møde op rettidigt og køre med din transfer til hotellet og lade flyselskabet levere din forsinkede bagage på hotellet.
Overdragelse af transfer - Kan jeg overdrage min transfer?
Transferen gælder for den person, som står på voucheren samt det antal passagerer, der står anført på voucheren. En transfer kan ikke overdrages til en anden person, medmindre det er aftalt med leverandøren af din transfer. Der kan komme ekstraomkostninger ved en overdragelse.
Kontakt Solfaktor hvis du ønsker at overdrage transferen, og vi vil undersøge mulighederne og vende tilbage til dig.
Privat transfer - Kan jeg bestille privat transfer?
Du kan tilføje privat transfer under bestilling af din pakkerejse, hvis privat transfer er tilgængelig på rejsemålet.
En privat transfer er typisk i en almindelig personbil eller i en minibus. Hvis du har bestilt en privat transfer, vil chaufføren vente på det opsamlingssted, der er angivet på voucheren. Chaufføren vil stå med et skilt med det navn, som er anført på din voucher.
Med en privat transfer vil du blive kørt direkte fra lufthavnen til hotellet og omvendt. Har du bestilt en privat transfer, vil leverandøren selv tjekke op på, hvornår dit fly lander. Solfaktor sender dit flynummer til leverandøren, efter at du har bestilt på vores hjemmeside.
Er du mere end 3 timer forsinket til en privat transfer, skal du kontakte leverandøren og oplyse din nye ankomsttid. Ved mere end 3 timers forsinkelse kan leverandøren opkræve et servicegebyr.
Bliver jeg kørt helt til døren?
Som udgangspunkt bliver du kørt helt til hotellet/lejligheden/villaen ved bestilling af privat transfer. Ved nogle hoteller kan du på grund af lokale restriktioner blive sat af i nærheden af ??hotellet (og ikke i receptionen) - for eksempel hvis hotellet ligger på en gågade.
Når du booker en delt transfer, kan du nogle gange blive sat af i nærheden af ??din bolig (og ikke direkte foran), enten på grund af lokale restriktioner (hvis boligen fx ligger på en gågade) eller hvis du har booket en villa/lejlighed uden reception .
Rygning og alkohol - Må jeg ryge/drikke alkohol i transferen?
Det er ikke tilladt at nyde alkohol eller ryge under transferen, medmindre chaufføren har godkendt det.
Ventetider
I højsæson kan der forekomme ventetider enten ved bagagebåndet, sikkerhedstjek m.m. Er du forsinket, skal du give leverandøren af din transfer besked. Bemærk at der er forskel på delt og privat transfer. Kontaktoplysningerne står i din voucher.
Bemærk: Medmindre du har kontaktet leverandøren af din transfer om eventuelle forsinkelser, vil chaufføren ikke vente længere end det antal minutter, der er angivet på din voucher (typisk 90 minutter). Forsinkelser skal bekræftes af leverandøren. Er forsinkelsen længere end den tid, som står anført i din voucher (typisk 90 minutter), kan leverandøren katagorisere dig som no-show, og der vil ikke være mulighed for refundering, og du skal selv sørge for ny transport.
Voucher - Hvad modtager jeg ved bestilling af en transfer?
I dine rejsedokumenter fra Solfaktorer der vedhæftet en transfervoucher.
Det er meget vigtigt, at du nøje gennemlæser informationer om afhentning og vilkår for bestilling. Bemærk at disse informationer står på engelsk, både når du booker og i den voucher, du modtager ved bestilling.
Du skal printe din voucher hjemmefra og medbringe den på ferien, da den skal fremvises til chaufføren. Du skal tjekke, at alle oplysninger på din voucher er korrekte! Voucheren skal fremvises til chaufføren inden afgang. Er voucheren ikke i original stand eller beskadiget, betragtes den som ikke gyldig.
Min transfervoucher er blevet væk. Hvad gør jeg?
I dine rejsedokumenter fra Solfaktor er der vedhæftet en transfervoucher. Hvis du har mistet mailen, kan du via ”Min Booking” finde samtlige dokumenter som vedrører din bestilling.
Ændringer - Kan jeg ændre min transfer?
De oplysninger om adresser, tidspunkter m.m. som står på din voucher, er de gældende. Alle ændringer af transferbookinger, der foretages på din foranledning, vil blive påført et servicegebyr .
Hvis ændringen er signifikant forskellig fra det oprindeligt bookede, kan formidleren Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS og/eller leverandøren vælge at annullere den tilkøbte transfer. Såfremt der vil forekomme ekstra betaling for ændringer, skal du selv står for ekstra omkostninger samt betaling af servicegebyr.
OBS: Hvis dit flynummer ændrer sig, er det dit eget ansvar at give din leverandør af transferen besked. De kontaktoplysninger du skal bruge, fremgår af din voucher. Ændringer der foretages fra 48 timer før afhentning og aflevering skal bekræftes af leverandøren, og der kan forekomme servicegebyr. For flere oplysninger kontakt da leverandøren på de kontaktoplysninger der fremgår af din voucher.
Sker der ændringer på din rejse foretaget på din egen foranledning (f.eks. skift af hotel), er det dit eget ansvar at give din leverandør af transfer besked. Du bærer selv eventuelle omkostninger for ændringer.
Sker der ændringer på din rejse foretaget på Solfaktors foranledning, påtager vi os ansvaret samt omkostninger for ændringer i din booking.
Kan leverandøren ændre i den planlagte transfer?
Ændringer i den planlagte transfer fra leverandørens side kan ske med kort varsel afhængigt af omstændigheder, som Solfaktor ikke har indflydelse på. Dette kan f.eks. være vejrforhold, lokale helligdage, ændrede åbningstider m.v., og ændringer kan resultere i tidligere afgang og i nogen tilfælde ventetid.
Er der ændringer fra leverandørens side, så vil du få direkte besked af leverandøren eller Solfaktor.
Opfylder transferfirmaet de lovpligtige krav?
Alle køretøjer, der benyttes til transfer, er fuldt forsikret til kørsel med passagerer og opfylder de lovkrav der stilles til køretøjer til passagerkørsel på den givne destination.